Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Sociale reclame maakt oubollig merk fris

  •  
15-07-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
144 keer bekeken
  •  
spice_300_01.jpg
Old Spice komt met uitgekiende grensverleggende internetcampagne … Hollywood-sterren worden wild … Maar is het echt?
Een paar maanden geleden verschenen er plots knap gemaakte absurdistische commercials op YouTube rond een gebeeldhouwde acteur met een stem als een diepzeeboor. Nu wordt hij plots interactief en gaan de sterren en gebruikers uit hun dak.
Door redactie Joop
Old Spice is een oud muf merk dat geassocieerd wordt met bejaardenhuizen. Het leek ten dode opgeschreven. Totdat er eerder dit jaar een uitgekiende campagne van het reclame bureau Wieden + Kennedy op internet verscheen. De eerste humoristische commercials, zoals deze , werden al snel virals. Ze gingen van muis tot muis razendsnel over internet. Er werd reikhalzend uitgekeken naar een vervolg.
Dat kwam vorige week. Met deze commercial. Weer goed. Maar toen werd het gekker. De acteur, oud-footballspeler Isaiah Mustafa, ging plots op YouTube reageren op Twitter-, Facebook- en YouTube-reacties op de campagne. Hij richtte zich daarbij op grote namen, zoals Kevin Rose , oprichter van Digg, een van de popualirste internetsites. Op Alyssa Milano, op Ashton Kutcher (oftewel meneer Demi Moore). In een paar uur tijd werden er 87 reply-filmpjes gemaakt. De gekte brak los. Ik wil ook een speciale video  twitterde Demi Moore. En die kreeg ze.
Op de video hierboven reageert de Old Spice man op een tweet van journalist en oud-medewerker van Clinton, George Stephanopoulos. Hoe Obama wat stemmen terug kan winnen? Daar weet Mustafa wel raad mee.
Maar ook gewone gebruikers namen deel. Zo deed Mustafa namens een van hen – met succes – een huwelijksaanzoek.
De vraag rijst natuurlijk of de reacties van de grote namen authentiek zijn of dat ze betaald worden door de campagne. Dat eerste lijkt vooralsnog het geval. Alyssa Milano zette  Isaiah Mustafa woensdag voor het blok. Net als de Old Spice man slechts gehuld in een badhanddoek maande ze hem de volgende stap te nemen: 100.000 dollar overmaken aan de hulporganisatie die de olieramp in de Golf bestrijdt.
Te laat vermoedelijk. De campagne, die reclamegeschiedenis heeft geschreven, is dinsdagavond gestaakt met deze laatste video. Voorlopig.

Meer over:

kijk nou, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.