Een hoofddoek die speciaal bedoeld is voor joggende moslima’s zal niet in Frankrijk worden verkocht door sportwinkelketen Decathlon. Het bedrijf was dat van plan, maar trok het idee weer in na ernstige bedreigingen. Hoewel de onderneming eerder in een verklaring liet weten dat ‘alle vrouwen het recht hebben om te sporten, ongeacht hun cultuur’, gaf het feit dat (winkel-)personeel bergen haat over zich heen kreeg de doorslag. “We schorten het project op om de veiligheid van onze medewerkers te garanderen,” laat Decathlon weten.
“Jullie helpen mee aan de invasie van moslimextremisten en zullen allemaal eindigen in de ovens van Polen”, was een van de vele haatdragende berichten die het bedrijf binnenkreeg. Franse politici laten het bedrijf ook al massaal vallen en spreken hun afkeur uit. Dat Nike al sinds 2017 een sport-hijab verkoopt in het land wordt minder erg gevonden dan dat een bedrijf uit eigen land dat doet.
“Sport moet emanciperen, niet onderdrukken”, zei parlementslid Aurore Bergé van regeringspartij La République en marche ! Dat sport nu juist bij uitstek een middel is om integratie te bevorderen blijkt onder andere uit dit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.