9

Sterkste cultuurmerk: André van Duin

BN'ers zetten de toon, Anne Frank Huis beste cultuurorganisatie

André van Duin heeft de beste reputatie binnen de nationale cultuursector. Ook Linda de Mol en Simone Kleinsma scoren hoog op de ranglijst van sterkste cultuurmerken. Het Anne Frank Huis neemt onder de cultuurorganisaties de sterkste positie in.

Door redactie Joop

Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek in de cultuursector onder 2.000 respondenten door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Bekende Nederlanders scoren het hoogst: in de top-10 van sterkste cultuurmerken staan negen personen. Bij de metingen in 2006 en 2008 stonden respectievelijk Marco Borsato en Herman Finkers op de eerste plaats.

Opvallende nieuwkomers in de top-150 van sterkste cultuurmerken zijn de Hermitage Amsterdam en Paleis Het Loo. In een half jaar tijd heeft de Hermitage ruim 700.000 bezoekers getrokken en een sterke reputatie opgebouwd onder de Nederlandse bevolking. De hoge positie van Paleis Het Loo heeft volgens de onderzoekers te maken met de aanslag tijdens Koninginnedag vorig jaar.

Het duo Acda en De Munnik zakte in twee jaar tijd van de 13e plaats naar een plek buiten de top-150. Ook Herman van Veen, die dit jaar zijn 65e verjaardag vierde, zakte aanzienlijk. In 2008 stond hij nog op de 7e plek, maar ook hij is niet meer terug te vinden in de top-150. Samensteller Hendrik Beerda:

Het is vooral een deel van de ‘oude garde’ die aanzienlijk aan het dalen is. Boudewijn de Groot, Paul van Vliet, Youp van ’t Hek en Freek de Jonge, allemaal zakten ze behoorlijk.”

Opvallend is de sterke positie van het Anne Frank Huis onder jongeren. Het museum staat voor hen op de eerste plaats, gevolgd door Bløf en Marco Borsato. De top-3 van sterkste cultuurmerken bestaat bij senioren uit André van Duin, André Rieu en Johnny Kraaijkamp senior. 

Kijk ook: André van Duin, dinsdag in DWDD

Geef een reactie

Laatste reacties (9)