26

‘Stop met onzinnige verkeerscontroles’

Onderzoek verkeersveiligheid: Boetes verbeteren gedrag in verkeer niet … Handhaving op fietsverlichting stopt ... Opstelten wil blijven handhaven

Agenten die ’s avonds in de winter fietsers zonder licht van het zadel plukten hadden hun tijd misschien nuttiger kunnen besteden. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) blijkt dat voor een aantal specifieke verkeerscontroles niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn. Waaronder het uitdelen van boetes aan fietsers zonder licht. Het Openbaar Ministerie gaat opnieuw onderzoeken hoe het wel moet. De handhaving op een aantal verkeerscontroles komt daardoor momenteel stil te liggen.

Minister Opstelten is het er niet mee eens. Hij heeft vanmorgen de top van het OM bijeen geroepen om gerichte controles op fietsverlichting te blijven handhaven.

Na aanleiding van het jaarrapportage van Swov verkondigde Trouw vanmorgen dat verkeersteams van de politie stoppen met gerichte controles op fietsverlichting omdat volgens Swov niet bewezen is dat het gevaarlijker is.

In Nederland wordt na een fietsongeluk niet bijgehouden of iemand het licht aanhad”, zegt een woordvoerder. “We weten niet of het gevaarlijk is. Het is zelfs denkbaar dat fietsers zonder licht juist beter opletten”, zegt hij in Trouw.

Ook stopt de politie met gerichte controles op bellen in de auto. Swov constateert dat bellen in de auto afleidt, of dat nu hands-free is of niet, en wil het daarom helemaal verbieden. Het OM is het daar nog niet mee eens en wil nader onderzoek doen. Omdat er nog geen nieuwe richtlijnen zijn hoe bellen in de auto wel aangepakt moet worden, zullen de korpsen niet gericht gaan controleren op deze handeling.

Verkeersboetes uitdelen blijkt de verkeersveiligheid niet verder te hebben verbeterd. De veiligheidsmaatregelen zijn zó ingesleten concludeert het Swov dat boetes voor het niet dragen van een gordel of een helm niet helpen. Doordat deze gerichte controles nu zullen wegvallen besparen de korpsen 70.000 uren per jaar. 

Het OM wil het aantal verkeersdoden, dat afgelopen jaar weer voor het eerst sinds 2003 is gestegen, terugdringen. Het lijkt er op dat ze daarvoor andere oplossingen moeten bedenken dan gerichte controles. Een aanbeveling van Swov is de pijlen meer te richten op alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. In Nederland vinden veel meer dan in andere Europese landen ongevallen plaats door drugsgebruik. De Stichting adviseert het OM dan ook de controle hierop te verdrievoudigen.
Trouw: Nieuwe opzet verkeerscontroles

cc-foto: Amsterdamized
Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (26)