29

Stunten met plofkip gaat gewoon door

Supermarkten hypocriet in bestrijding dierenleed

In februari, na een uitbarsting van publieke verontwaardiging over het leed dat plofkippen wordt aangedaan, beloofden de supermarkten dat er snel een einde zou komen aan de industriële mishandeling. ‘Er komt een andere kip’ verklaarden ze in advertenties. Dat blijkt niet het geval. Sterker nog: het aantal aanbiedingen van de gemartelde kippen nam juist toe.


Wakker Dier, de organisatie die zich verzet tegen misstanden in de vleesindustrie, noemt het gedrag van de supermarkten schandalig. 

“Supermarkten houden hiermee de verkoop van de omstreden plofkip kunstmatig hoog en dragen daarmee bij aan ernstig dierenleed en het probleem van antibioticaresistentie”.  Wakker Dier roept de consument op om in 2014 de kiloknallende supermarkten te mijden en boodschappen te doen bij verantwoorde winkels, totdat de supermarkten hun goede voornemens waarmaken.

In een persbericht stelt Wakker Dier dat supermarkten in 2013 30 procent meer reclame maakten met plofkip dan in 2012. Albert Heijn laat de grootste stijging zien van 54 naar 108 aanbiedingen. De grootste 8 supermarkten hadden in totaal 566 keer aanbiedingen met plofkip t/m week 50 vergeleken met 431 aanbiedingen in dezelfde weken in 2012. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier naar de aanbiedingen op de websites en folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus. Aanbiedingen van diervriendelijkere kip kwamen maar mondjesmaat voor: slechts 8 procent van alle kipaanbiedingen waren voor kip met 1 Beter Leven ster en een luttele half procent voor biologische kip. 

Geef een reactie

Laatste reacties (29)