33

Supermarkten stunten niet minder, maar méér met plofkip

Ondanks belofte supermarkten om zich in te spannen om 'het marktaandeel van scharrel en biologische kip en varkensvlees te vergroten' zijn de acties met industrievlees toegenomen met maar liefst 30%

De 8 grootste Nederlandse supermarkten hebben de eerste helft van dit jaar maar liefst 1.100 keer reclame gemaakt voor de plofkip en industrievarkensvlees. Dat schrijft de stichting Wakker Dier op haar website, op basis van de eigen foldermonitor. Vorig jaar beloofden de supermarkten nog zich in te zullen spannen om het marktaandeel van scharrel en biologische kip en varkensvlees te vergroten, maar uit de monitor van Wakker Dier blijkt dat ze zich vooralsnog niet aan die belofte hebben gehouden.

Wakker Dier vreest dat door de stijging in stunten met industrievlees, diervriendelijke alternatieven weinig kans maken. De stichting schrijft:

In tegendeel; supermarkten  trekken  alles uit de kast om de winkelmandjes vol te dumpen met het dieronvriendelijkste vlees. Industrievarkensvlees komt van varkens die nog geen vierkante meter ruimte hebben in dichte stallen. Van de plofkippen is ongeveer de helft kreupel door overgewicht, voetzweren en gewrichtspijn. Veel industrievlees is besmet met antibioticaresistente bacteriën.

De AH, Jumbo, Aldi, Lidl, Dirk, C100, Plus en Emté gezamenlijk stuntten in de eerste helft van 2014 gezamenlijk 290 keer met de plofkip en 811 keer met het varkensvlees. Koploper in stunten met plofkip en industrievarken is de C1000.

Wakker Dier: Stunten met industrievlees stijgt met 30%, ondanks belofte

Geef een reactie

Laatste reacties (33)