70

Te veel fijnstof door verhoging maximumsnelheid

Ministerie gebruikt al dan niet bewust verkeerde rekenmethode

Om de maximumsnelheid op de ringweg A10 West bij Amsterdam te kunnen verhogen, heeft verkeersminister Schultz (VVD) een rekenmodel voor fijnstof gebruikt dat ervan uitgaat dat de weg in een weiland ligt.

Dat schrijft de Volkskrant. Een extern onderzoeksbureau heeft in opdracht van Milieudefensie de fijnstofconcentraties laten narekenen. Voor stikstofdioxide komt het bureau uit op een concentratie van 43 microgram per kubieke meter, waar 40 is toegestaan. Het rekenmodel van de minister komt op een concentratie van 36,8 microgram uit. In werkelijkheid is de lucht nog vuiler. De GGD meet langs hetzelfde stukje snelweg 55 microgram per kubieke meter.

Het verschil tussen de rekenmethodes zit hem in de bebouwing. Die zorgt er voor dat het fijnstof zich minder snel verspreid, dan wanneer de weg is omgeven door weilanden. Dat betekent extra gezondheidsrisico’s voor duizenden omwonenden van de wegen in kwestie. Ivo Stumpe van Milieudefensie:

Ik weet niet of het domheid is van het ministerie of bewuste manipulatie. Voor de omwonenden van de snelweg maakt het niet uit. Zij ademen meer giftige stoffen in dan wettelijk is toegestaan. Je kunt je afvragen of de verhoging van de maximumsnelheid dat waard is.

Schultz verzekerde vorig jaar dat de verhoging van de maximumsnelheid niet tot overschrijdingen van de fijnstofnormen zouden leiden. Een woordvoerder van Schultz heeft aan de Volkskrant bevestigd dat het ministerie standaard gebruikmaakt van het rekenmodel dat is ontworpen voor polderwegen.

Lees meer in de Volkskrant: Ministerie meet fijnstof snelwegen met fout model

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (70)