Onderzoek van Frans ministerie van onderwijs: 'reality-tv' heeft desastreus effect op schoolprestaties
Scholieren die naar reality tv kijken presteren aanzienlijk slechter dan kinderen die dat niet doen. Dat blijkt uit een onderzoek dat is het uitgevoerd door het Franse ministerie van Onderwijs onder 27.000 tieners en hun favoriete activiteiten
ZAPPING TÉLÉ BEST OF 2012 – La télé-réalitédoor lezapping 15-jarigen die reality-tv kijken, scoren 11 procent slechter met wiskunde en 16 procent slechter met algemene kennis, dan de gemiddelde leerling. Lezen daarentegen werkt kennisbevorderend en slimmer. Het maakt daarbij niet eens zoveel uit wat er gelezen wordt. Een scholier die veel leest haalt gemiddeld 14,5 op een mogelijke score van 20, een leerling die veel reality-tv kijkt scoort gemiddeld niet meer dan 8,4.
De studie keek ook naar andere invloeden op de leerprestaties, zoals gamen en sociale netwerken. De invloed daarvan was slechts minimaal negatief. Voor verontrusting is op dat gebied geen reden maar de studie weerlegt ook dat van gamen een positief effect uit zou gaan op de prestaties. Er is geen zichtbaar effect op het geheugen of de denksnelheid, alleen bij logisch denken is een lichte verbetering zichtbaar, zo constateren de onderzoekers. Het verhaal dat je van gamen slimmer wordt gezien als een ‘marketingtruc’.
Het verwoestende effect van reality-tv, zoals bijvoorbeeld het recent in Nederland gelanceerde Utopia, wordt deels veroorzaakt door de gebrekkige woordenschat van de deelnemers. Overigens komt reality-tv bij leerlingen pas op de zesde plaats in het lijstje favoriete bezigheden. Muziek luisteren, telefoneren, chatten en discussiëren op internet scoren hoger. Reality-tv is veel populairder bij meisjes (83%) dan bij jongens (65%).