27

Vergeet winst maken, sociaal ondernemen is booming

Aantal bedrijven dat zich niet richt op winst maken, maar op het vervullen van een maatschappelijke rol, stijgt

Er komen steeds meer bedrijven bij die zich niet richten op winst maken, maar op het spelen van een maatschappelijke rol. Dat schrijft gratis krant Metro. De teller staat inmiddels al op tweehonderd, en neemt alsmaar toe.

Niet de winst is belangrijk, maar het verbeteren van de wereld. Steeds meer bedrijven in Nederland handelen vanuit die gedachte. Bij branchevereniging Social Enterprise Nederland hebben zich inmiddels 200 sociale ondernemingen aangesloten. En de branchevereniging bestaat pas 2,5 jaar. Meike Zwaan beaamt in de krant:

Ja, dat aantal stijgt. Wij bestaan 2,5 jaar, dus cijfers van daarvoor heb ik niet, maar wij merken wel dat we vaker door mensen worden benaderd die zich bij ons willen aansluiten.

Maar dat sociaal ondernemerschap, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Neem bijvoorbeeld de 34-jarige Judith Manshanden. Samen met Laura Schön en Rogier Charles is ze op het Rotterdamse Katendrecht het Geef Café begonnen. Hier bepaalt de klant wat hij betaalt. Manshanden legt uit waar het idee vandaan is gekomen.

Ik heb jarenlang bij een consultancybureau gewerkt en merkte op een gegeven moment dat ik klaar was met de manier van werken. Alles is gericht op winst, maar wat is winst? Wat is concurrentie? Als zich hier honderd meter verderop een soortgelijk restaurant vestigt, is dat dan erg? Of moet ik dat juist aanmoedigen omdat iemand er, net als ik, bewust voor kiest om een ander gedachtegoed na te streven. Ik kies voor dat laatste […] Mensen betalen wel voor een diner. Gemiddeld twintig euro. Soms iets meer, soms iets minder. Het maakt ons ook niet uit, want we kunnen het goed redden.

Meer voorbeelden van sociale ondernemers in de Metro: Flinke opkomst van sociale ondernemers

Geef een reactie

Laatste reacties (27)