Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Vrouwen in films moeten vooral 'lekker' zijn

  •  
23-09-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
454 keer bekeken
  •  
lolita300.jpg
Nieuw onderzoek: filmindustrie zet vrouwen standaard neer als sekssymbool, ook als ze 13 zijn
Dat vrouwen in films veelal worden geportretteerd als ‘lustobject’ komt niet geheel als een verassing. Dat voor vrouwen tussen de 13 jaar oud en de 39 jaar oud geldt dat zij in films evenredig worden geseksualiseerd, is echter een nieuw feit dat blijkt uit een onderzoek dat werd gehouden met steun van de VN. De conclusies van het onderzoek zijn weliswaar redelijk voorspelbaar, maar dat maakt ze er niet minder belangrijk op. Sterker nog: deze cijfers tonen eens te meer aan hoe het gesteld is met de wijze waarop ‘de vrouw’ wordt gezien. En het is geen mooi plaatje.
Het onderzoek focust zich op hoe vrouwen in films worden geportretteerd: hoeveel vrouwen komen er in films voor, mogen ze praten? En: welke rol vervullen ze? Heeft het vrouwelijke karakter een baan, en zo ja, wat is dan haar functie? Al die aspecten bij elkaar zijn belangrijk voor de beeldvorming van vrouwen, zo is het idee. Voor het onderzoek, gehouden door het Geena Davis Institute on Gender in Media , werden populaire films in 11 landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en India, onderzocht.
Uit het onderzoek blijkt nu dat, hoewel ongeveer de helft van de wereldbevolking uit vrouwen bestaat, slechts 30,9 procent van alle gesproken rollen in films een vrouw betreft. Bovendien heeft slechts 22,5 procent van die vrouwelijke karakters een baan. En als een vrouwelijke karakter dan een baan heeft, is dat er zelden één van proportie als zakenvrouw, politica of wetenschapper.
Geena Davis, zelf ex-model, actrice en producent, legt tegenover The Independent uit waarom de uitkomst van het onderzoek niet geheel verrassend is, maar waarom het wel noodzakelijk is om met heldere cijfers te komen:
Het is een feit dat vrouwen in bijna alle sectoren van de samenleving, over heel de wereld, sterk zijn ondervertegenwoordigd, niet alleen op het scherm, maar voor het grootste deel zijn we gewoon niet bewust van de mate waarin. En mediabeelden oefenen een sterke invloed uit op het creëren en het in stand houden van onze onbewuste vooroordelen.”
De rol die vrouwen in films spelen, kan de toekomst van jonge meisjes beïnvloeden, gelooft Davis, omdat het de beeldvorming van vrouwen beïnvloedt. “Hoe kunnen we veel meer jonge meisjes stimuleren om te streven naar een carrière in de wetenschap of technologie?” Het antwoord is volgens Davis simpel: laat hordes vrouwen belangrijke rollen in films vertolken, laat ze politici spelen, of directeuren, trek ze een labjas aan en laat ze onderzoeken doen. Als jonge meisjes die beelden voorgeschoteld krijgen, zien ze dat de mogelijkheden oneindig zijn.
cc-foto: Videostill Lolita (1997)
Bekijk hier (.pdf) het rapport.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.