6

Weet jij waar je eet?

Online restaurantrecensies onder de loep

“Waanzinnig lekker gegeten!” of juist “Bagger, niet doen”. Op zoek naar een plek om een hapje te doen kom je online steeds vaker dit soort korte, maar krachtige restaurantrecensies tegen. Maar hoe betrouwbaar zijn ze? Iedereen, een boze oud-werknemer of de eigenaar zelf, kan er achter zitten. Restaurantzoekmachine Iens gaat nu de recensent beoordelen. EénVandaag maakte de reportage hieronder.

sitestat
De online restaurantgids Iens voert een aantal veranderingen door met als doel de beoordelingen betrouwbaarder te maken: 

De proevers van IENS worden voortaan geclassificeerd aan de hand van een aantal sterren met bijbehorende titels die hun staat van dienst weergeven. Naarmate een proever meer recensies schrijft en deze door mede-proevers nuttig worden bevonden, stijgt hun aanzien. Ze verdienen sterren en titels die zichtbaar zijn bij al hun recensies. Het invoeren van deze sterrenrating heeft twee gevolgen:

– Bezoekers van IENS en restaurateurs zien in één oogopslag wie de recensies hebben geschreven en wat de meest betrouwbare zijn.
– Voor proevers is het leuker om recensies te schrijven, zeker omdat de meest trouwe en actieve proevers ook op een meer tastbare manier worden beloond.

Recensies voortaan in één formulier
IENS maakt het schrijven van recensies niet alleen leuker, maar ook een stuk eenvoudiger. De twee verschillende recensievormen – mening en proefformulier – zijn samengevoegd tot één recensiesformulier waarin proevers cijfers geven voor Eten, Service en Decor, en hun beoordeling toelichten in een korte tekst. De gehele recensie is na goedkeuring door de redactie zichtbaar op de restaurantpagina. Hierdoor:

– Wordt iens.nl transparanter. Iedereen ziet nu alle recensies over een restaurant in zijn geheel op de restaurantpagina staan.
– Neemt het aantal recensies per restaurant en daarmee de betrouwbaarheid van iens.nl toe.

Geverifieerde recensies
Ook achter de schermen gebeurt er veel om de betrouwbaarheid te vergroten. IENS vraagt inactieve proevers en restaurantgasten die online reserveren middels een e-mail om hun ervaringen te delen op iens.nl om zo het aantal recensies verder te doen toenemen. Recensies die naar aanleiding van een online reservering zijn geschreven, krijgen het keurmerk “Geverifieerde recensie” op iens.nl. Vanwege de grote waarde hiervan krijgen proevers die na een online reservering een recensie schrijven bonuspunten en verdienen zo sneller sterren.

Cijfers vervangen door gewogen gemiddelde
Tot slot berekent IENS de cijfers van een restaurant op een andere manier. Niet alleen de recensies van proevers beïnvloeden de cijfers voor Eten, Service en Decor, maar ook:

– Het aantal recensies dat er over een restaurant is geschreven;
– De leeftijd van recensies. De meest recente recensies wegen zwaarder mee dan oudere en die van twee jaar en ouder tellen helemaal niet meer mee;
– De ervaring van de proevers die recensies schrijven. De recensies van proevers met meer sterren hebben meer effect op de cijfers van een restaurant dan die van minder ervaren proevers;

Deze manier van cijfers berekenen geeft een reëler beeld van restaurants. Het staat bekend als het gewogen gemiddelde en is gebaseerd op de theorie van Bayes, een methode die IMDb, de grootste filmrecensiesite ter wereld, ook gebruikt.

Volgens EénVandaag gaan de aanpassingen van Iens veel horeca-ondernemers niet ver genoeg. Gebruik jij Iens? Wat denk je van de wijzigingen?

EénVandaag: Actie tegen valse recensies

Foto-cc: Marc Buehler

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (6)