Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zo help je een suïcidale Facebookvriend

  •  
26-02-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
fb300goed.jpg
Facebook komt met knop om berichten te melden die mogelijk op zelfmoordgedachten wijzen ... Sociaal medium biedt vervolgens hulp
‘Een vriend denkt dat je het zwaar hebt, en heeft ons gevraagd om je recente bericht te bekijken.’ Dat is de melding die een Facebookgebruiker krijgt als een vriend zijn post rapporteert aan het sociale mediabedrijf. De gebruiker krijgt dan enkele opties: hij of zij kan het bericht negeren, contact zoeken met een vriend of tips krijgen ‘om tot rust te komen’; ga bakken, tekenen, wandelen of bezoek een bibliotheek. Facebook biedt ook de mogelijkheid om een hulpverlener in te schakelen.
Video: Amerikaanse hulporganisatie Forefront werkt samen met Facebook aan de dienst
Amerikaanse gebruikers kunnen binnenkort allemaal rechtstreeks vanuit een alarmerend bericht melding maken aan Facebook. Eerder kon dat niet en moest je naar een speciale pagina om een formulier in te vullen. Het bedrijf zal het bericht vervolgens beoordelen, voordat ze een hulpboodschap sturen. Dat doen ze pas als er volgens hen sprake is van ‘psychische nood’. De gebruiker krijgt dan een pop-up te zien zodra hij op Facebook inlogt.
RTEmagicC_fb300full2.jpg
Vriendendienst Het klinkt nogal koud en kil, dat je zogenaamde online vrienden van wie je denkt dat ze misschien suïcidaal zijn door Facebook laat helpen, in plaats van er zelf op af te stappen. Is zo’n meldknop wel de juiste manier? Jan Mokkenstorm van het Nederlandse 113Online werkt al samen met Facebook op het gebied van zelfmoordpreventie:
Niet alles wat goed voelt, is ook goed. Daar bedoel ik mee dat je met zo’n melding iemand in psychische nood ook juist een duwtje in de verkeerde richting kunt geven. Iemand die nog niet aan zelfmoord dacht, breng je er misschien wel juist mee op een idee. Het is dus belangrijk dat de voor- en nadelen goed tegen elkaar worden afgewogen.
Mokkenstorm is blij dat er in de VS veel gespecialiseerde hulporganisaties betrokken zijn bij het implementeren van de functie. Hij hoopt dat het in Nederland op dezelfde manier van de grond komt:
Het is dan misschien niet hun core-business, maar grote netwerken als Google en Facebook, waarop veel mensen met elkaar communiceren, hebben wel een bepaalde verantwoordelijkheid.
Voor Nederlandse gebruikers is de bestaande dienst ook al toegankelijk, maar die “verstopte pagina” is volgens Mokkenstorm “heel primitief”.
Er zit ergens een knop verstopt waar mensen een melding kunnen doen. Dan worden ze doorverbonden met ons, en moeten we het zelf verder maar uitzoeken. We hebben de laatste maanden geen meldingen meer gehad, eerder kregen we er 1 tot 3 per week.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.