Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

AfD plakkaat niet van Coca-Cola, maar het concern reageert ludiek

  •  
06-12-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
afd
"Wie het heeft opgebouwd en gedrukt, dat is momenteel secundair."
De kerstman is al tientallen jaren lang een beroemde reclamefiguur voor Coca-Cola. Afgelopen maandag was hij in Berlijn op een groot plakkaat te zien, samen met het beroemde Coca-Cola logo. Boven de vriendelijk grijnzende man met witte baard stond in grote letters geschreven: “Für eine besinnliche Zeit: Sag’ Nein zur AfD!” (Voor een periode met bezinning: zeg nee tegen de Afd!”). Het plakkaat bevond zich direct tegenover het hoofdkantoor van de AfD.
 
 
Een bericht gedeeld door AFDentskalender (@afdentskalender) op 4 Dec 2018 om 12:22 (PST)
Het aanplakbiljet circuleerde al snel op Twitter. Maximilian Krah, de plaatsvervangende voorzitter van de AfD in Saksen, was in alle staten. Hij wendde zich via Twitter direct in het Engels tot het moederbedrijf:
Is het plakkaat echt? Nee. Coca-Cola Deutschland liet aan online magazine Bento weten dat het bedrijf niets met de actie te maken heeft. Men wist noch wie het plakkaat had gemaakt, noch wie hier achter zat.
De boodschap heeft iemand “op basis van een oud kerstplakkaat zelf in elkaar geknutseld”, aldus het bedrijf. En: het wordt in de loop van dinsdag door de stad Berlijn verwijderd.
Wie zitten hierachter? Bento meldt dat de website afdentskalender.de de oplossing biedt. Sinds 1 december duikt hier iedere dag een nieuwe meme of actie op waarmee de initiatiefnemers een signaal tegen de AfD willen afgeven. Het Coca-Cola plakkaat bevindt zich achter het luikje van 4 december en wordt daar als een goed voorbeeld als actie tegen de AfD geprezen.
De acties van deze adventskalender richten zich tegen racisme en vijandigheid t.o.v. buitenlanders en maken reclame voor meer tolerantie. Het team van AfDentskalender schrijft op zijn website dat het “de ongelooflijke aanwezigheid van de ‘Alternative für Deutschland’ op humoristische, behulpzame, ontmaskerende en – indien mogelijk -legale wijze breken” wil.
Achter de digitale kalender staat een groep van meer dan 50 mensen, laat het team aan Bento weten. Daaronder bevinden zich o.a. activisten, kunstenaars, juristes, musici, filmmakers en leraressen. “Ons verenigt de wens onze kerncompetenties zinvol in te zetten in de strijd tegen de actuele ruk naar rechts”, laten ze weten.
Het team van deze bijzondere adventskalender roept mensen op actief deel te nemen en ideeën op te sturen die voor publiciteit kunnen zorgen. Tegen Bento wilde het team echter niet bevestigen dat het verantwoordelijk is voor het plaatsen van het plakkaat. “Het Coca-Cola plakkaat is een van de eerste resultaten van AfDentskalender, laat de organistie per e-mail weten. “Wie het heeft opgebouwd en gedrukt, dat is momenteel secundair.”
De reactie van Coca-Cola Patrick Kammerer, de Duitse directeur Communicatie van het concern, heeft het plakkaat zelf op Twitter gedeeld en erbij geschreven: “Nicht jedes Fake muss falsch sein.” (Niet iedere fake moet verkeerd zijn).
Het account van Coca-Cola Deutschland retweete dit wederom. De positie van het concern moge daardoor duidelijk zijn, aldus Bento in de berichtgeving over deze actie.
Dit artikel werd gescheven door Allard van Gent en verscheen eerder op zijn website.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.