Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Alles voor de roem

  •  
11-10-2013
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
RTEmagicC_mark_02.jpg
Een interview met acteur Kevin Hassing over het reality-spektakel Circus
Kevin Hassing werd in een klap beroemd door zijn rol in de soap-serie Goede Tijden, Slechte Tijden. Mark Wagemakers sprak met de acteur over Circus, het nieuwe theaterstuk van M-Lab over een realityshow waar alle deelnemers alleen maar bezig zijn met het vergaren van roem.
Kevin Hassing is het kind van de culturele rekening. Althans, dat werd hem in het eerste jaar van de Toneelschool voorgehouden. “Maar goed: ik ben nu acht jaar verder en ik ben nog steeds aan het werk.” Een nuchter gesprek over de verslaving van de roem, experimenteel theater en Circus in M-Lab.
Ze gaan maar in therapie
“Experimenteel theater,” we komen eigenlijk maar meteen tot de kern, “ik ben er allergisch voor.” Kevin neemt geen blad voor de mond. “Ik ga niet een avond naar het theater om een zoektocht van de makers te zien. Ik wil gewoon het eindresultaat bekijken. Dat zoeken doen ze maar lekker thuis.” Of in therapie. “Of in therapie! Nee, dat proces hoef ik niet te zien: daar kom ik vanzelf wel achter, als ze het goed hebben gedaan.”
Een guitige kerel is het wel. Spontaan, open, enthousiast, amicaal – precies zoals je verwacht van een acteur. Het bijkomend voordeel van deze specifieke acteur is dat hij als speler én als maker van eigen producties prima de scheidslijn weet tussen de theaterwereld en de echte wereld. Dat hij openstaat voor kritiek en dat hij zelf ook kritiek durft te geven. Met trendy baardje (wie draagt het niet tegenwoordig?) en indringende reebruine ogen staat hij zijn mannetje in deze bijzondere beroepsgroep.
Schakel
‘Ik vind het wel lekker hoor,” vertelt Hassing op het kantoor van het Amsterdamse M-Lab. “Dit is de eerste keer dat ik een schakel ben in een ensemble. Ik ben nu onderdeel van een productie en niet zozeer bezig als maker. Natuurlijk: M-Lab werkt met jonge mensen en de dansers in dit stuk hebben nog weinig spelervaring. Daar help ik ze wel mee.”
De zoektocht is echter ook bij dit stuk niet onbelangrijk gebleken. “Je bent – meer dan in andere stukken – bezig hoe je het verhaal moet spelen. Je staat met een groep van twaalf man op het toneel en aan het kijken naar het verhaal. Muziek en beweging staat centraal in deze voorstelling, daarmee ga je aan de slag. Het enige nieuwe is dat we een musical maken die ánders is dan een doorsnee musical.”
Plotselinge roem Als acteur heeft hij ook vele sprongen moeten en kunnen maken. Zo staat zijn eigen productie Bent, over de vervolging van homoseksuelen in het Derde Rijk, in schril contrast met zijn rol van dokter Ron Bos in Goede Tijden, Slechte Tijden.
“Ik wist niet wat me overkwam! Ik werd – of nou ja, ik dacht het in ieder geval – overal aangekeken. Op het terras, op straat. Of iemand zegt in de bus ‘dat je van Lucas af moet blijven’. Een hele vreemde gewaarwording. Het is echt, écht heel heftig.”
Toch heeft die plotselinge roem ook wel wat. Stiekem. “Het doet wel wat met je. Men gaat de roem relateren aan succes. Mijn moeder bijvoorbeeld, denkt dat dit het beste is wat ik ooit heb gedaan. Men herkent je.” Toch is roem niet iets waar hij mee bezig is. “Je wilt je populariteit wel stimuleren om dingen van de grond te krijgen, maar daarvoor zie je me nog niet voor een miljoen kijkers van een duikplank afspringen. Het vasthouden en continu bezig zijn met ‘bekend worden’ is niets voor mij. Ik wil theater maken.”
Soapie Een uur later speelt Hassing weer die soapacteur. Met verve zet hij een jongen neer die aan de laatste strohalm van de roem bungelt en moet dansen alsof zijn leven ervan afhangt. Een ensemblestuk, losjes gebaseerd op ‘They shoot horses, don’t they?’ waarin gevestigde namen als Lottie Hellingman en Daniël Boissevain jonge acteurs en dansers meenemen in een voorstelling waar de keiharde realiteit van reality bloot komt te staan. Een vluchtige psychose, zo zou je de voorstelling ook wel kunnen noemen. Alles voor de roem. Maar dan ook écht alles.
Zender Kevin is meer bezig met het hier en nu. “Weet je wat me nog het meest irriteert? Die zender! Ik ben al een uur bezig om mijn zender te verbergen in m’n haar.” En zo zijn we weer met beide benen op de grond. Klaar voor de volgende voorstelling.
Circus is nog tot en met 20 oktober te zien in M-Lab te Amsterdam
Lees iedere vrijdag Foodporn. Culinaire verhalen die er toe doen. Tips, suggesties? Mail de redactie, we komen naar je toe. 
Volg Mark Wagemakers ook op Twitter of kijk op zijn website.
Mark is tevens de auteur van ‘Het roze boekje’ .

Meer over:

opinie, lekker
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.