1.022
46

Bestuurder AVV, de democratische vakbond

Mei Li Vos werd bekend als één van de oprichters en de voorzitter van het Alternatief Voor Vakbond (AVV). Een vakbond die opkomt voor die groepen die door de traditionele vakbonden weinig worden vertegenwoordigd, zoals freelancers en flexwerkers. In 2007 nam ze voor de PvdA zitting in de Tweede kamer. Bij de verkiezingen van september 2012 werd ze weer gekozen als Kamerlid voor de PvdA. (Foto door: Ilona Hartensveld)

Banken temmen? Laat klanten met de voeten stemmen

Marktwerking, dat zouden de banken mogelijk moeten maken

De ING top levert haar bonussen weer in. Jan Hommen, chef van ING schrijft in de Volkskrant dat ze toch wel een beetje geschrokken zijn van alle maatschappelijke commotie die hun bonus veroorzaakt heeft. Of de ING top nou net zo knullig is geweest als de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken toen ze de helicopter naar Libië stuurden weten we deze week, maar we kunnen al wel vaststellen dat de ING top het in ieder geval heeft ontbroken aan zowel maatschappelijke kennis als sociale intelligentie.

Uiteraard gaan de Kamer en de regering weer maatregelen treffen om dit soort maatschappijontwrichtende bonussen te voorkomen, maar ik denk niet dat de aangekondigde nieuwe regels de kern van het probleem aan zullen pakken. Die kern is namelijk niet dat er wat mannen zijn die vinden dat ze bonussen verdienen, maar dat banken het belang van klanten te weinig centraal stellen. Dat leidt tot financiële fantasieproducten, woekerrentes, spaarrentes lager dan de inflatie, en soms dus tot financiële meltdowns. Veel van de uitvinders van de ‘innovaties’ die later leidden tot de crisis werden ook nog eens beloond met hoge bonussen. 
Als we echt willen dat banken weer gaan doen waar wij met z’n allen, en dus niet alleen het bestuur en de aandeelhouders, blij van worden, dan zullen we echte marktwerking moeten organiseren. Tot nog toe is marktwerking gestuurd door klanten niet of nauwelijks aanwezig in de financiële sector. In een markt waarin klanten echt kunnen kiezen, straffen en belonen moeten mensen snel kunnen overstappen naar een bank die ze beter vinden. Door niets meer te kopen bij een bedrijf straffen klanten verkeerd gedrag af. Dat is heel normaal als jouw bakker geen lekker of betaalbaar brood meer bakt; dat kan je met iets meer moeite doen bij je telefoonaanbieder en bij de keuze van je volgende vakantieoord. 
Overstappen naar een andere bank is lastiger. Het punt is immers dat je dan alle bedrijven en personen met wie je zaken doet moet melden dat je een ander bankrekeningnummer hebt. Al die automatische incasso’s moet je veranderen. Je moet de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, je gemeente melden dat bij jouw naam een ander nummer hoort. Wat zou het makkelijk zijn als je je nummer, net als bij mobiele telefonie, kon behouden. Nummerportabiliteit heet dat in vaktermen. Dat hebben banken echter met succes weten tegen te houden. Er is wel een overstapservice, maar die laat onverlet dat je al het bovenstaande nog moet doen.
Het bestuur van banken zal vanzelf meer rekening met klanten moeten houden als ze kunnen stemmen met de voeten. Neelie Kroes roept al tijden dat dat de beste manier is om bedrijven te dwingen aardiger voor klanten te zijn, ik riep het toen ik nog Kamerlid was (maar stuitte op muren van kannietwilnietnognietwachtnogeven) en nu vindt ook D66 dat het moet gebeuren. Nummerportabiliteit is niet het ei van Columbus, maar zal wel een veel krachtiger instrument zijn om banken aan hun gedragscode te laten houden. Veel meer dan weer nieuwe regels over bonussen of codes wettelijk verankeren.

Soms is een goede stok veel beter dan duizend regels.


Laatste publicatie van MeiLiVos

  • Politiek Voor De Leek

    Een Insideverslag Van Een Outsider

    2011


Geef een reactie

Laatste reacties (46)