6.628
68

Student politicologie en publicist

Kiza Magendane is in Congo geboren en woont sinds 2007 in Nederland. Hij studeert Politieke Wetenschappen en is blogger bij o.a de Volkskrant en One World. Hij houdt zich daarnaast bezig met alles wat met verbinding te maken heeft en werkt momenteel aan zijn eerste boek: De Zoektocht naar de Nederlander.

DENK is meer dan peilingen en zetels in de Kamer

DENK speelt in op de polarisatie die Nederland kenmerkt, vult een gat in het Nederlandse politieke electoraat en begrijpt de nieuwe media heel goed.

blog-denk-als-nieuwe-partij-676x451

Dat Sylvana Simons zich bij DENK aansluit zou geen verassing moeten zijn. Dat komt omdat DENK zich al enig tijd manifesteert als de emancipatiepartij als het gaat om burgerschap, een geluid dat zowel Simons en Farid Azarkan (die zich ook bij de partij aansloot) voorstaan en kunnen omarmen. Kennelijk zijn gevestigde partij er niet in geslaagd om het burgerschapsvraagstuk in de politiek bespreekbaar te maken en is DENK voor zowel Azarkan als Simons de ultieme partij.

We weten nog niet hoe succesvol deze politieke beweging gaat worden in politiek Den Haag, maar dit is mijn voorlopige conclusie: het establishment moet beseffen dat er met DENK een serieuze avant-gardistische politieke partij in Nederland is ontstaan. Ik heb verschillende lieden van het politieke midden gesproken (van CDA tot D66) – en de meesten lijken DENK nog steeds niet serieus te nemen. Dat is in principe dom, maar ook zonde.

Want wie minstens vijf minuten van zijn leven besteedt in het bestuderen van DENK komt tot deze ontdekking: DENK speelt in op de polarisatie die Nederland kenmerkt, vult een gat in het Nederlandse politieke electoraat en begrijpt heel goed hoe de nieuwe media (sociale media) kunnen worden ingezeten om met het electoraat communiceren.

Persoonlijk vraag ik mij regelmatig af of DENK opportunistisch bezig is (vooral door racisme hoog op de agenda te zetten maar racisme jegens de witte man niet bespreekbaar te maken en te zwijgen over racisme in de Turkse gemeenschap jegens de zwarte medemens, bijvoorbeeld). However, dat is een hypocriete constatering van mij. Want, welke politieke partij is niet opportunistisch bezig? De SP, GroenLinks, D66 en al die andere partijen zijn net zo opportunistisch, want opportunisme is de kern van parlementaire democratie. Je positioneert je op issues waarmee je denkt dat je kunt scoren.

De discussie over wat democratie precies inhoudt is complex, maar de conventionele interpretatie ziet parlementaire democratie als een manier om belangen te vertegenwoordigen. Daaruit kunnen wij stellen dat DENK, net als de PVV, een partij is die heel alert reageert op bepaalde belangen in de samenleving en een gat vult in het electoraat. Daarmee wil ik expliciteren dat DENK zich inzet voor issues gerelateerd aan de acceptatie van gemarginaliseerde groepen in de conceptie van de Nederlandse burgerschap.

Laten we afwachten hoe het afloopt, want DENK is meer dan peilingen en zetels in de Kamer. ‘DENK is meer dan een politieke partij’ stelde Sylvana Simons ook in de video waarin zij haar aansluiting bij kenbaar maakte. DENK is naar eigen zeggen bezig met een missie, je kunt het leuk vinden of niet, maar het draait om zichtbaarheid, belangen accentueren, het volk mobiliseren, zaken op de agenda te zetten, het debat aanwakkeren en veel andere aspecten. Dat doet DENK bijvoorbeeld door Powned van repliek te voorzien – toen Powned de bewoners van de Amsterdamse Bijlmer in een rapportage als dieren presenteerde kwam DENK in actie door de bewoners van deze Amsterdamse wijk aan het woord te laten in een videoverslag.

Die actie zou je ook opportunistisch kunnen noemen, maar wat we daaruit kunnen concluderen is dat DENK methodes gebruikt die gevestigde politieke partijen nog niet gebruiken. De partij zoekt ook ingang buiten de gevestigde mainstream-kanalen – door met YouTube-sterren van bi-culturele achtergrond in gesprek te gaan bijvoorbeeld.

Dit zijn sowieso de drie voordelen van DENK voor het politieke landschap in Nederland:

1. Het problematiseren van zaken die onbespreekbaar waren op het Binnenhof en nieuwe issues op de politieke agenda zetten (islamofobie, discriminatie op de arbeidsmarkt, racisme etc.)

2. Nieuwe doelgroep bewust en actief gemaakt voor de politiek
Terwijl het aantal leden van politieke partijen daalt – behalve bij D66 en Partij voor de Dieren – hebben meer dan 2000 mensen zich nu aangesloten bij de nieuwkomer, daardoor is er dankzij DENK per saldo een toename van nieuwe Nederlanders die zich aansluiten bij een politieke partij.

3. Een nieuwe doelgroep naar de stembus brengen. Dankzij DENK zullen veel teleurgestelde kiezers naar de stembus gaan, een PVV-effect.

We wachten af hoe het verder gaat lopen met DENK. Mijn vermoeden is dat andere partijen hen zullen kopiëren. They better start now. 

Bron foto: Facebookpagina Denk

Geef een reactie

Laatste reacties (68)