Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Diertransporten moeten korter

  •  
27-03-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
8 uur is de limiet
Ruim 1 miljoen EU-burgers en 395 Europarlementariërs vinden dat het transport van dieren korter moet. Zo´n 1,1 miljoen burgers hebben tot nu toe steun gegeven aan de internationale handtekeningenactie “8 Hours”. En ook in het Europees Parlement sprak onlangs een meerderheid van alle leden zich uit voor een 8-uurslimiet. Toch schiet de Europese Commissie het voorstel af, nog voordat alle handtekeningen zijn ingeleverd en het Europees Parlement een officieel voorstel heeft afgerond. De houding van de Europese Commissie is arrogant, ondemocratisch en bovendien dieronvriendelijk.
In de milieucommissie van het Europees Parlement presenteerde ik afgelopen week een voorstel om de transportomstandigheden voor dieren daadwerkelijk te verbeteren. Ook de 8-uurslimiet, waarvoor een ongekende hoeveelheid burgers in actie kwam, maakt deel uit van mijn voorstel. Het merendeel van de Europarlementariërs in de milieucommissie toonde zich positief over de plannen.
Het verbeteren van de transportomstandigheden voor dieren heeft dan ook veel voordelen. Te beginnen voor het dierenwelzijn. Lange reizen geven stress, verwondingen, uitdroging, uitputting en bezorgen dieren last van extreme kou of hitte. De ‘8 Hours’-campagne gebruikt dit filmpje om de verschrikkelijke omstandigheden waarin dieren vervoerd worden in beeld te brengen. De aanblik van de dieren in het filmpje is gruwelijk; er is bovendien niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat situaties als deze de kans op veeziektes verhogen en de kwaliteit van het vlees niet ten goede komen. In 2005 zijn de regels voor diertransporten daarom iets verbeterd, maar dierenwelzijnsproblemen blijven onverminderd bestaan.
Ook de Europese Voedselwarenautoriteit (EFSA) pleit daarom voor diervriendelijkere transportregels. In een rapport pleit EFSA ondermeer voor kortere transporten en betere vocht- en temperatuurregeling tijdens het vervoer.
Zelf beveel ik – naast een 8-uurslimiet en betere vervoersomstandigheden – ook aan om lokale productie en consumptie te stimuleren. De lokale boer die vlees produceert voor de lokale consument. Minder transport levert immers minder transportproblemen op. En minder CO2-uitstoot. En moet er toch worden getransporteerd? Dan dient de slacht vooraf te gebeuren. Naast voordelen voor dierenwelzijn en voedselveiligheid heeft het vervoer van karkassen eveneens een bewezen gunstig milieu-effect ten opzichte van het vervoer van levende beesten.
Ondanks al deze voordelen en het grote draagvlak voor de 8-uurslimiet en betere transportomstandigheden, toont de Europese Commissie zich vooralsnog zeer onwelwillend om de regels ten gunste van dieren om te buigen. Ze gedoogt daarmee niet alleen schrijnende situaties, maar negeert ook de wens van 1 miljoen burgers en een meerderheid van de Europese volksvertegenwoordiging. Zowel mooie praatjes over dierenwelzijn als over democratisering van de EU middels het zogenaamde ‘burgerinitiatief’ kunnen daarmee de prullenbak in. Dat is ronduit een schandaal.

Meer over:

opinie, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.