5.757
43

live bij De Gids FM op Radio 1

‘Docent moet zich op Twitter niet bemoeien met privézaken’

Zes op de tien scholieren vindt dat er regels moeten komen over wat docenten wel en niet op social media tegen hen mogen zeggen

De moderne leraar bemoeit zich ook op Twitter en Facebook met het leven van zijn leerling. Ze volgen hen actief om bijvoorbeeld cyberpesterijtjes op tijd in het vizier te krijgen, leerlingen te stimuleren of om zelfs online spreekuur te houden voor een toets. In sommige gevallen vinden de leerlingen het prettig, in andere gevallen, wanneer docenten zich met privézaken gaan bemoeien vinden scholieren dat ze te ver gaan. Dat blijkt uit onderzoek van Scholieren.com en het 1V Jongerenpanel.

In het Joop-debat van dinsdag 29 mei praat Ton Duif, voorzitter van de Algemene Vereniging van Schoolleiders over de strubbelingen van leraren met social media. Kijk en luister donderdag 31 mei naar het Joop-debat vanaf 11.45 op DeGids.fm

In de brugklas zit bijna iedereen leerling op social media. Leraren gebruiken het dan ook steeds vaker als tool. Niet alleen voor huiswerk, maar ook om te volgen wat leerlingen in hun privéleven doen. In iets meer dan de helft van de gevallen communiceren ze via Facebook of Twitter niet alleen over lastig huiswerk en toetscijfers, maar over privézaken; zowel die van de docent als de leerling.

Uit een enquête van scholieren.com en het 1V Jongerenpanel blijkt dat 65 procent van de leerlingen vindt dat leraren het social media contact moet beperken tot schoolzaken. Toon Duif, voorzitter van de Algemene Vereniging van Schoolleiders vindt het goed dat leraren via social media betrokken zijn bij het leven van hun leerlingen. Wel vindt hij dat er een richtlijn moet komen voor docenten. In sommige gevallen loopt de situatie uit de hand. Eén op de tien leerlingen zegt een docent te kennen die door privégesprekken op Twitter of Facebook bij de schooldirecteur werd geroepen.

Hebben leraren duidelijke regels nodig? Of is het juist maatwerk? Sommige leraren weten uitstekend om te gaan met het gebruik van social media. Het online medium is voor sommige kinderen juist een laagdrempelig medium om in gesprek te gaan over hun problemen. Bijvoorbeeld over faalangst, iets wat toch bij veel leerlingen speelt. Sommige leraren zeggen er ook iets van als ze zien dat een leerling zich ieder weekend klem zuipt.
Middelbare scholier Merel zit niet op een corrigerende tik van haar leraar te wachten. Op Scholieren.com blogt zij over wat ze de ‘digitale kernramp’ noemt: ‘de twitterende leraar’. Ze raadt medescholieren aan hun account af te schermen: “Kun je weer ongestoord zuipen in het weekend (=) zonder daarna online een didactische tik op de vingers te krijgen.”

Andere leraren houden zich liever verre van persoonlijke gesprekken met hun leerlingen. Opvoeden vinden ze de taak van de ouders. Wel grijpen ze bijvoorbeeld in wanneer ze horen dat leerlingen of docenten online worden gepest.

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (43)