Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Echte mannen roken.' Of niet?

  •  
22-04-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
92 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_gezond_150_215.jpg
Iedere dag een gezond weetje! Vandaag over ongezond gedrag om je vrouwelijkheid of mannelijkheid te vergroten
Genderstereotypes zouden samenhangen met riskant gezondheidsgedrag. Meisjes die zichzelf erg vrouwelijk vinden zouden bijvoorbeeld vaker de zonnebank gebruiken en minder aan lichamelijke beweging doen. Jongens die zichzelf een hele kerel voelen zouden vaker tabak kauwen (een Amerikaanse trend) en sigaren roken.
Moet ik nog even uitleggen dat de zonnebank schadelijk voor de huid is en dat er in sommige landen al een verbod is voor meisjes van de zonnebank gebruik te maken? Nee hè, dat wist je al. De nadelen van gebruik van tabak in wat voor vorm ook ken je ook wel neem ik aan.
Kip of ei? Wat komt eerst? Het je vrouwelijk voelen of het gebruik van de zonnebank? De sigaar of het mannelijke gevoel ?
Onderzoekers van de Harvard School of Public Health volgden sinds 1996 6000 meisjes tussen negen en veertien jaar oud en 3500 jongens van dezelfde leeftijd. Ze ontdekten dat de meisjes die zich het meest vrouwelijk voelden 32 procent vaker van de zonnebank gebruik maakten en zestien procent minder aan sport deden dan de meisjes die zich niet zo vrouwelijk voelden. Het was zelfs zo dat de meisjes die zich het aller vrouwelijkst voelden ook het allerminste aan sport deden. En bij de machojongens bleek dat ze 80 procent vaker tabak kauwden en 55 procent vaker sigaren opstaken dan de jongens die zich niet zo´n kerel voelden.
De vraag is of als je je vrouwelijk voelt je denkt dat zulk gedrag bij vrouw zijn hoort. En hoort het roken van sigaren zo bij mannelijk gedrag dat de jongens die zich mannelijk voelen er vaker eentje opsteken? Eigenlijk komt het er volgens de onderzoekers meer op neer dat advertenties voor zonnebanken veel doen om het erg vrouwelijk te laten lijken en de makers van sigaren weten de mannelijke jongens vooral geïnteresseerd te krijgen. Het is de marketing die ervoor zorgt dat bepaalde gewoontes mannelijk of juist vrouwelijk gevonden worden.
Je zou dus zeggen dat je bij die meisjes dan iets moet gaan doen bij de verkoop van sportschoenen en –kleding om het aantrekkelijk voor vrouwelijke meisjes te maken, dan gaan ze in elk geval meer bewegen. Maar er is ook iets vreemd aan de hand, want de onderzoekers ontdekten ook dat de meisjes die zich niet zo vrouwelijk voelen vaker sigaretten roken. Onduidelijkheid over je identiteit heeft dus ook weer van alles tot gevolg. De wereld is een gevaarlijke plek en leven brengt risico’s met zich mee. Het is jammer dat de promotie van producten en gevoelens om omzet te vergroten niet wat meer bijgestuurd kan worden.
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag:  klik hier voor een overzicht

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.