Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Een lustobject zien we ook echt als object, als het een vrouw is

  •  
16-05-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1306 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Iedere dag een gezond weetje. Vandaag: Hoe mannen en vrouwen naar foto's van sexy mensen kijken
Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.
Nieuw onderzoek over hoe mannen en vrouwen naar sexy afbeeldingen kijken. Let op want het kan de gemoederen wat verhitten, want zowel mannen als vrouwen zien foto’s van dames in ondergoed en sexy houdingen als objecten en niet als mensen , terwijl dat bij het zien van sexy herenfoto’s juist niet het geval is.
Hoe hebben de onderzoekers zoiets uit weten de vinden? Al bekend was dat de hersenen objecten en mensen op verschillende manieren registreren. Een heel gezicht herken je snel als een gezicht, maar een enkel onderdeel van het gezicht zien is verwarrend. Bij een stoel werkt het niet zo. Ook een detail van een stoel herken je onmiddellijk als stoel. Hoe dat komt? Bij mensen worden de ogen getrokken naar de individualiteit.
In het onderzoek moesten mensen naar foto’s kijken van stereotiepe sexy dames en heren. Sommige foto’s waren gewoon rechtop te zien, andere werden op zijn kop getoond. Daarna werd het beeld zwart en verschenen er twee foto’s en moest de deelnemer zeggen welke van de 2 foto’s overeenkwam met de foto die ze daarvoor gezien hadden. Je snapt ondertussen wel wat er gebeurde. Bij de sexy mannenfoto’s werden de mannen minder snel herkend als ze ondersteboven te zien waren geweest. Bij de sexy vrouwenfoto’s maakte dat geen verschil. De mannen werden gezien als persoon, de vrouwen als object.
De onderzoekers denken dat het te wijten is het feit dat we zo vaak foto´s van vrouwen gepresenteerd krijgen in advertenties en om de verkoop van tijdschriften  te bevorderen, waardoor we die foto´s niet meer ervaren als foto´s van echte mensen. Nu willen ze onderzoeken hoe dit hoe dit leerproces voor de hersenen de manier beïnvloedt waarop mannen en vrouwen echte vrouwen behandelen.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.