661
0

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Een western op de verkeerde kant van de planeet

Michael Fassbender, misschien wel de beste acteur van nu, overtuigt ook in western

Slow West speelt zich af in het Amerikaans Wilde Westen, maar is opgenomen in Nieuw-Zeeland. Dus de omgeving ziet er bekend uit, maar ook weer niet. Dit geeft de film een surreëel tintje en dat past perfect bij deze plagerige variatie op de western, waarin wordt gespeeld met verwachtingen en waarin lachen en pijn vaak heel dicht bij elkaar komen.


Slow West gaat over Jay, een jongen uit een adellijke familie uit Schotland, die net droog achter de oren door de Verenigde Staten reist om zijn geliefde Rose te vinden. Natuurlijk is hij plompverloren in de wetteloze wildernis, maar hij wordt op sleeptouw genomen door rauwe premiejager Silas. Het tweetal maakt een reis door een wereld waar niets is wat het lijkt, waar het ieder voor zich is en waar de dood op elk moment uit iedere hoek kan komen. Ook Silas heeft een dubbele agenda en zelfs Rose is niet wat Jay in haar meent te zien.

Met absurde, tragikomische scènes verbeeldt Slow West de vervreemding die een mens ervaart in een nieuwe wereld. In deze setting is de uitkomst van een simpel misverstand vaak onbedoeld bloeddorstig. Zij die overleven doen dat toevallig en moeten daarna maar met elkaar er wat van zien te brouwen. Zo banaal liep het waarschijnlijk dikwijls in het oude Westen. De mythe van het heroïsche Amerikaanse frontier is opgebouwd door klungelige mannen met dodelijke wapens.

Slow West is het speelfilmdebuut van schrijver-regisseur John Macclean. Opmerkelijk is hoe gedisciplineerd hij te werk gaat. De film bevat bijna geen overbodige scène, shot of zin, een euvel dat je wel eens aantreft bij beginnende makers. Wat nog mist is souplesse, de vanzelfsprekendheid waarmee ervaren makers het allemaal laten lijken of hun verhaal niet is verzonnen, maar dat zal vast nog wel komen in volgende films.

Dan nog een paar woorden voor Michael Fassbender, misschien wel de beste filmacteur van dit moment. Afgelopen jaren was hij te zien als New Yorkse yuppie, slavendrijver, geflipte zanger en Magneto in X-Men. Nu kruipt hij in de huid van de kille cowboy Silas. Wederom is hij volstrekt geloofwaardig in zijn omgeving en weet met minimaal acteren heel veel diepte te suggereren. Later dit jaar is hij te zien als Macbeth en Steve Jobs. Ik ben benieuwd wat hij daarvan maakt.

Geef een reactie

Laatste reacties (0)