2.335
20

Lid van het Dagelijks Bestuur van de FNV

Tuur Elzinga is lid van het Dagelijks Bestuur van de FNV met als belangrijkste portefeuilles AOW/pensioen en Internationale Zaken. Eerder zat hij 9 jaar in de Eerste Kamer voor de SP.

Expatregeling moet niet verkort, maar afgeschaft

Voor bedrijven is de regeling een open uitnodiging voor allerlei schijnconstructies

Vanuit fiscalistenkringen wordt momenteel moord en brand geschreeuwd over de verkorting van de 30%-regeling voor expats van acht naar vijf jaar (FD 30 april). Ook loopt er een petitie onder expats voor een overgangsrecht. De FNV wil dit graag radicaler aanpakken: wij zeggen: schaf die hele regeling af. Ze kost de belastingbetaler honderden miljoenen euro’s. En dat geld wordt vooral gebruikt om hoogopgeleide jonge mannen binnen te halen, die bestaande werklozen verdringen.

expatregeling
cc-foto: Hillary

Duizenden werklozen zitten hierdoor noodgedwongen thuis. Zo is de regeling populair bij Nederlandse banken om mensen uit het buitenland te halen, in plaats van hun eigen weg-gereorganiseerd personeel om te scholen. Denk aan de duizenden werkloze ICT’ers.

Als FNV hebben we in Amsterdam in de inkomensgroep van circa 37 tot 60 duizend euro relatief grote groepen tijdelijke, jonge werknemers aangetroffen uit onder meer India. Deze zijn veelal actief op bachelor-niveau met ICT-vaardigheden, waarvan Nederlandse banken graag gebruik maken.

De regeling houdt in dat experts uit het buitenland die hier komen werken, een onbelaste vergoeding kunnen krijgen van 30% van hun brutoloon. Deze fiscale compensatie heeft nauwelijks een relatie met gemaakte kosten en kent geen maximum. Een groot deel van het geld komt dan ook terecht bij een kleine groep mensen met hoge inkomens. Ook na de aanpassing genieten zij vijf jaar lang een laag toptarief van 36,4 procent in plaats van 52 procent. Een directeur van een groot bedrijf met een salaris van 2 miljoen ziet door de regeling zijn netto-inkomen met circa 300 duizend euro stijgen.

Bij de evaluatie vorig jaar, bleek dat ook de Algemene Rekenkamer grote vraagtekens zet bij het nut van deze subsidie. Moeten wij ons als één van de meest concurrerende economieën van de wereld, willen onderscheiden met de meest royale fiscale tegemoetkoming voor tijdelijke werknemers? Terwijl het geld in de zakken komt van bedrijven zoals banken of van veelverdieners?

In totaal kost de regeling bijna een miljard per jaar, en ook na de verkorting van acht naar vijf jaar is dat nog steeds ruim 670 miljoen euro. Daar weten wij wel een betere bestemming voor, zoals zorg of onderwijs.

En het fiscale voordeel komt maar deels terecht bij de werknemers. Voor bedrijven is de regeling een open uitnodiging voor allerlei schijnconstructies. Werkkrachten worden naar Nederland gehaald, alleen omdat ze goedkoper zijn. De werkgever trekt het belastingvoordeel naar zich toe. Dit ondermijnt een eerlijk speelveld op de arbeidsmarkt.

Misbruik is echter lastig aan te tonen. Een reden te meer om deze dure en fraudegevoelige regeling maar beter meteen af te schaffen.

Overigens vind ik de paniek onder fiscalisten en expats nogal overdreven. Zij konden al meer dan een half jaar weten dat de verkorting eraan kwam. Die stond namelijk in het regeerakkoord. De meeste expats en belanghebbende bedrijven hebben juist reden om in hun handjes knijpen: met dit kabinet blijft de regeling voor de overgrote meerderheid namelijk gewoon overeind. Helaas!

Geef een reactie

Laatste reacties (20)