6.531
336

eindredacteur Joop

Francisco van Jole is journalist en eindredacteur van Joop.
Verder is hij politiek commentator bij De Nieuws BV en presentator van Draad, een politieke talkshow in Arminius te Rotterdam.

Geen censuur

In 1989 protesteerde ik in een t-shirt met de tekst 'I am Rushdie' tegen haatbaarden, nu is het tijd voor 'I am Joop'

Het goede nieuws is dat PVV’ers in staat blijken te relativeren. Ineens zeggen ze dat die cartoon-rel wel meevalt, dat Wilders helemaal geen verbod wil. Het jammere is dat ze alleen relativeren als het om slecht nieuws over henzelf gaat. Omdat ze ook wel inzien dat de combinatie Wilders en censuur onverkoopbaar is, begonnen de PVV’ers te spinnen na de blunder van hun leider. Het was geen verbod, zeiden ze, de PVV wil alleen maar niet meer op visite bij de VARA. Dat mag toch? Hij stapt toch niet naar de rechter?

In werkelijkheid was het anders. Wilders twitterde letterlijk over de cartoon op Joop: ‘Snel eraf of PVV boycot VARA.’. Zelfs een kind weet dat die ‘want anders’-dreiging een verbod is: ‘Je stopt nu met die computergame anders moet je vroeg naar bed’.
Die tactiek is kenmerkend voor de PVV: als jij kritische vragen stelt, dan moet je weg als journalist. Als jij andere ideeën hebt over de samenleving dan mag je geen school  leiden. Als je activiteiten ontplooit die hen niet zinnen dan krijg je geen subsidie meer. Dat is de politiek van Wilders, het is de schoolmeester uit de jaren twintig van de vorige eeuw. De halve klas staat inmiddels de hoek.
Een kinderachtig verbod was het ook van Wilders. Het verkiezingsdebat gaat over het landsbelang. Wilders, de politicus die de machtigtste man van Nederland wil worden, vindt een cartoon belangrijker dan dat landsbelang.
Maar de relatie leggen tussen Wilders en een nazi-kampbewaarder is toch ook walgelijk? Ja, en zo is het ook bedoeld. Vrijheid van meningsuiting gaat meestal niet om wat mooi maar om wat walgelijk gevonden wordt.

Eind jaren tachtig demonstreerde ik in Rotterdam met een handjevol medestanders tegen 1500 moslimfundamentalisten die het boek van Rushdie, De Duivelsverzen, wilden verbieden. Waarom wilden ze het boek verbieden? Omdat hun god daarin vergeleken werd met de duivel. Dat vonden ze ‘walgelijk’. Ze wilden Rushdie vermoorden. Ik trok een t-shirt aan met ‘I am Rushdie’ (check het filmpje vanaf 0:42) en riep ‘Geen censuur’ tegen de boze haatbaarden.

Wilders wil weliswaar niemand dood maken maar wel monddood maken. Hij bedreigt je niet maar hij dreigt wel. Je mag geen ‘walgelijke’ vergelijkingen over hem maken, anders maakt hij je het werken onmogelijk. Ook dat is censuur. Daar verzet ik me tegen en daarom stel ik me pal op achter een cartoon die ik zelf nooit gemaakt zou hebben. Dus nu luidt de tekst op het t-shirt ‘I am Joop’. En net als toen wordt de confrontatie niet uit de weg gegaan.

Bij het aantreden van zijn gedoogkabinet beloofde Wilders dat hij Nederland weer Nederlandser ging maken. Is het cartoonverbod daar in lijn mee? Nee, Nederland behoort tot de top vrije landen ter wereld. ‘Als-dan’ dreigementen van machtige politici die de vrijheid van meningsuiting willen inperken passen daar niet bij. En hoezo zou je geen vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog mogen maken? Zo lang ik al leef doet iedereen dat in Nederland en Wilders zelf is er een van de beste voorbeelden van. Hij vergelijkt de koran met Mein Kampf, om maar een voorbeeld te noemen. En hij staat niet allen. De Wet van Godwin luidt: naarmate een discussie op internet langer duurt nadert de kans dat er een vergelijking met nazi’s wordt gemaakt 1. Oftewel: de nazi’s worden er altijd bij gesleept.

Het trieste is natuurlijk dat de verbieder zichzelf tegelijkertijd opwerpt als de verdediger van de vrije meningsuiting. Zoals een kwakzalver zich altijd voordoet als juist een hele goede dokter.

In 2008 richtte de PVV samen met de VVD in het Tweede Kamer-gebouw de ‘Vrijdenkersruimte’ in waar omstreden politieke kunst een veilig onderkomen vindt. De kunstenaar Jonas Staal, zelf ook al eens door Wilders aangeklaagd en door de rechter vrijgesproken, schreef er een tijd terug een mooi stuk over op Joop: Kunst als politiek bezit.

Het is duidelijk dat de omstreden cartoon van Adriaan Soeterbroek een plaatsje verdient in die Vrijdenkersruimte. We hebben de tekening daarom op een digitaal fotolijstje gezet en schenken dat aan de VVD, conservator van de Vrijdenkersruimte (de PVV heeft zich inmiddels uit het project teruggetrokken). Zodat de cartoon ‘Wordt-Vervolgd’ een plaatsje kan krijgen naast het werk van Gregorius Nekschot en de afbeelding van Anne Frank met een Palestina-sjaal.
Het mooie van een digitaal fotolijstje is dat er meer dan een enkele cartoon op getoond kan worden. Dat komt goed uit want er zal in de toekomst vast nog meer verboden gaan worden door Geert Wilders. Vermoedelijk althans want het is bij Wilders nooit duidelijk waar hij nu precies de lijn trekt. Joop gaat proberen die duidelijkheid te verschaffen.
Wij willen Nederland ook Nederlandser maken. En wat is er nog Nederlandser dan overleg? Joop organiseert daarom De Grote Wilders Cartoon-test. Hoe ver mag je gaan? We vragen tekenaars van hun hart geen moordkuil te maken. De inzendingen leggen we voor aan de PVV die dan bij iedere tekening geschikt/ongeschikt mag aangeven. Zodat we voortaan weten waar we aan toe zijn en wat wel of niet mag. Wees eerlijk: dat is toch ook veel goedkoper dan zo’n duur proces? Samen komen we er wel uit. 

Geef een reactie

Laatste reacties (336)