667
20

Sectorhoofd FNV Vervoer

Roel Berghuis (1957) is van 1975 tot 1992 werkzaam geweest als Smelter bij Hoogovens te IJmuiden. In die periode was hij actief vakbondskaderlid in de toenmalige Industriebond FNV. Vanaf 1992 tot heden is hij werkzaam bij de FNV in verschillende bezoldigde functies. Vanaf 2000 is hij vakbondsbestuurder voor FNV en vanaf 2005 tot 2014 vertegenwoordigde hij de leden van FNV Spoor als vakbondsbestuurder/onderhandelaar bij de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 2014 is hij sectorhoofd van FNV Vervoer.

Kabinet is het spoor bijster

160 miljoen euro bezuinigen bij het spoor is onacceptabel

De digitale nieuwsbrief die verspreid wordt door www.fnvspoor.nl kopte onlangs vol trots: ‘FNV Spoor 100 procent eens met NS Reizigers-directeur Ingrid Thijssen.’
De directeur nam in een opiniestuk in het NRC Handelsblad een duidelijk standpunt in over het feit dat de NS ook na 2015 de concessie op het hoofdrailnet moet krijgen van de overheid. Iets waar FNV Spoor al ruim drie jaar voor strijdt met een constante lobby richting politiek, maatschappelijke organisaties en via onze website www.nsrijdtverder.nl.

Dit alles terwijl de ‘wolven in schaapskleren’ Veolia, Arriva en Connexxion als uithangborden van de machtige Duitse en Franse staatsspoorwegen er alles aan doen om ons oer-Hollands NS-bedrijf van het Nederlandse spoor af te drukken. Wij gaan er vanuit dat de minister zo verstandig is om de concessie aan NS te geven. Dit is goed voor de mensen die werken bij NS, maar ook goed voor al die leden van FNV Bondgenoten die reizen met de treinen van onze Nationale Spoorwegen.

NS is namelijk een bedrijf dat midden in de samenleving staat en waar nog een conducteur op de trein dienst doet. En waar NS uit eigen zak elk jaar opnieuw ruim 100 miljoen euro besteedt aan allerlei mensen en middelen om de sociale veiligheid voor reizigers en personeel te garanderen. Waar onder andere ruim 600 medewerkers opgeleid en getraind worden om reizigers en personeel te beschermen. Nu is er in het regeerakkoord vastgelegd dat er bij de nieuwe concessie vanaf 2015 op jaarbasis 160 miljoen euro moet worden bezuinigd in de spoorsector. Dit bedrag moet worden opgehoest door NS en Prorail.

Dit zal volgens FNV Spoor absoluut ten koste gaan van de kwaliteit. Je kunt bijna zeggen dat deze regering zijn eigen Kamervragen in spe creëert, waarbij de parlementariërs dan vervolgens de leiding van NS of Prorail weer de schuld kunnen geven als het verkeerd is gegaan.

Het bedrag van 160 miljoen euro is dermate hoog dat FNV Spoor bang is dat deze ingreep ten kost gaat van maatschappelijk ondernemen, reizigersmobiliteit, service, sociale veiligheid, treindienstlijnen en werkgelegenheid. En dat is niet acceptabel.

FNV Spoor zal er alles aan doen om het openbaar vervoer over het spoor op peil te houden. Desnoods via acties. In het belang van het personeel en de reiziger. Dat is zelfs in het kader van de mobiliteit een economische noodzaak.

Geef een reactie

Laatste reacties (20)