1.399
14

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Laat de NS ophouden met die leipe Fyra

Eén telefoontje uit Den Haag en ASR loopt weer in het gareel, nu de NS nog bellen

De mogelijkheid om je naast de basisverzekering in te dekken tegen het verhoogde eigen risico in de gezondheidszorg, bestond precies één dag. Naar de (financiële) Telegraaf vermoedt, heeft de staat er snel een stokje voor gestoken.

Waarop is die verdenking gebaseerd? Het bedrijf Zorgeloos, dat het nieuwe product in de markt wilde zetten, bracht het eigen risico onder bij Lloyd’s in Londen, terwijl het de basisverzekering betrok van ASR. Dat is sinds de ineenstorting van het Fortis-imperium in 2008 een staatsonderneming. 

ASR heeft naar eigen zeggen het contract verbroken omdat het reputatieschade vreest, want nu denken de mensen dat óók het eigen risico door dit bedrijf wordt afgedekt. Uiteraard is dat manifeste flauwekul.

Zorgeloos schreeuwde de constructie met Lloyd’s van de daken en maakte heel erg duidelijk dat ASR met dit gedeelte van de verzekering niets te maken had. Er was geen misverstand mogelijk. Evenmin valt in te zien waarom een dergelijk product slecht zou zijn voor de goede naam van ASR, Integendeel, nú is het juist de bonte hond want het heeft de consument van een kans beroofd om zich tegen onheil in te dekken.

Ik krijg tenminste niet de neiging om na dit nieuws mijn basisverzekering ooit nog naar ASR over te brengen. Of bij dit bedrijf te rade te gaan voor een hypotheek. Nee, er is een heel boos telefoontje uit Den Haag gekomen. Gegarandeerd.

Misschien kan de overheid naar analogie van dit voorbeeld ook iets doen waar de consument wél wat mee opschiet. Dezer dagen is de NS – honderd procent van de aandelen in handen van de staat – bezig een groot aantal klanten opnieuw te duperen. Dat doet zij door de gewone sneltrein naar Brussel op te heffen. In plaats daarvan komt een veel duurdere Fyra, waar je de zitplaats ook nog eens van te voren moet reserveren. Het argument is tijdwinst, maar deze noodlottige expressetrein stopt op veel minder stations dan de oude intercity naar Brussel, bijvoorbeeld niet in Den Haag en Dordrecht.

De reiziger uit die steden verliest de tijdwinst omdat hij eerst in een of andere wc-loze boemel naar een van de vier (!) Fyrastations moet zien te komen. De nieuwe supertrein rijdt ook nog eens minder frequent dan de oude.

In de praktijk wordt het reizen tussen Nederland en België op deze wijze ernstig bemoeilijkt en dat terwijl beide landen sterk met elkaar zijn verweven. Het is zelfs heel normaal als Nederlanders én Belgen werk hebben over de grens. Zo wordt ook nog de economie geschaad.

Als de ASR zo makkelijk op zijn nummer kan worden gezet, dan behoort het gestrengelijk bellen naar de verschrikkelijke Meerstadt, tsaar en gesel van de Nederlandse Spoorwegen, ook tot de mogelijkheden. Dat het eens ophoudt met die leipe Fyra.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (14)