Laatste update 09 januari 2017, 21:58
3.547
35

Socioloog, publicist, programmamaker

Shervin Nekuee(Teheran, 1968) is socioloog, publicist en programmamaker. Hij studeerde aan de Universiteit van Utrecht en woont in Den Haag. Hij publiceert met regelmaat in dag- en weekbladen. Hij schreef De Perzische paradox: verhalen uit de islamitische republiek Iran (2006), uitgegeven door De Arbeiderspers. Op negentienjarige leeftijd vluchtte hij uit Iran, omdat hij weigerde deel te nemen aan de oorlog tegen Irak. Als socioloog, publicist en programmamaker is hij in het bijzonder geïnteresseerd in de culturele en sociale aspecten van de multiculturele samenleving en de politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten. 
Shervin Nekuee, die zijn sporen verdiende zowel in activistische als academische kringen, is curator en programmamaker van het Winternachten internationaal literatuur festival den Haag. Daarnaast is hij artistiek leider van het Mystic Festival Rotterdam, een festival met poëzie, muziek, storytelling en dansrituelen uit de mystieke islam en verwante mystieke tradities uit de hele wereld. Nekuee is verbonden aan het Grote Midden Oosten Platform dat de kennis en ervaring van in Nederland wonende Midden-Oosten deskundigen bij elkaar brengt voor trainingen, analyses en publicaties.

Laten we Nederland bevrijden van angst- en haatfetisjisme

Het is absurd dat een land dat zoveel welvaart kent, zo in de ban is van de doemprofeten van De Telegraaf

AsielHistorische vergelijkingen gaan vaak mank. In Nederland wordt bovendien – links en rechts – naar mijn smaak veel te vaak de Tweede Wereldoorlog-kaart getrokken – een kaart die bovendien niet raak is -. Ook wordt de vergelijking met het nazisme snel gemaakt. Dat komt doordat er sinds 70 jaar vrede en toenemende welvaart is in Nederland. Er is geen ander referentiekader voor grote maatschappelijke turbulenties dan de Tweede Wereldoorlog.

Vluchtelingen als ik zijn wat dat betreft meer gewend. Revolutie, staatsterreur en oorlog bijvoorbeeld. Of wat dacht je van leven in illegaliteit in een buurland in tijden van een militair regime, dagen zonder geld doorbrengen, honger en onzekerheid over wat morgen je brengen zal. Dat waren mijn ervaringen tussen mijn 11e en 19e en geloof me: ik heb nog een luxe levensgeschiedenis vergeleken met de miljoenen andere vluchtelingen gehad.

Ik ben ook niet zo gauw geïntimideerd door een geblondeerde brullende lilliputter van een politicus met een minder, minder minder-“visie”. Wel vind ik het alarmerend en absurd dat een land met zóveel evenwichtige mensen, zóveel welvaart, een zó geoliede samenleving en zóveel burgers die welwillend staan tegenover hun medeburgers en de wereld, nu in de ban is geraakt van sensatiemedia, doemprofeten en horrorjournalisten. Dat een land als Nederland zich laat intimideren door hen die woede en een grote bek instrumenteel inzetten.

Het getuigt van het gebrek aan weefsels, coalities en onderlinge verbondenheid tussen het grote evenwichtige midden, de meerderheid van de samenleving. Dat zien de doemprofeten en ze grijpen hun kans. Wil de beschaving het redden, dan komt het op zulke momenten aan.

Kunnen we weer een brede civil society opbouwen of laten we ons gijzelen door spectaculaire xenofobie en horror show van de doemprofeten van gisteren, die zich de leiders van morgen wanen? Het is tijd voor een brede coalitie. Maar zijn we vitaal genoeg, of heeft überkapitalisme en overvloed van ons luie consumenten gemaakt? Bestaat de culturele, morele en politieke elite nog, die de passie, de juiste woorden, vergezichten en kunde heeft om angst, woede en oorlog uit ons hoofd te kunnen verbannen?

De Tweede Kamerverkiezingen komen er aan. Dat wordt onze eerste beproeving. Ik ben niet optimistisch, maar de mens kan het tij keren. Maar dan moeten we het wel samen doen.


Laatste publicatie van Shervin Nekuee

  • De Perzische Paradox

    Verhalen uit de Islamitische Republiek Iran

    2006


Geef een reactie

Laatste reacties (35)