9.999
383

Cultureel ondernemer

Rachid Benhammou is cultureel ondernemer,freelance verslaggever en festivalorganisator. Na zes jaar gewerkt te hebben als muziek en theaterprogrammeur voor een Rotterdams theater, is hij aan een nieuw avontuur begonnen, waarin hij ook columns over niet-alledaagse zaken schrijft.

‘Mohammed’ komt als geroepen!

Over de glossy die alle mythes en taboes rondom de profeet behandelt

Nee, het is geen droom, probeer ik mijzelf te overtuigen. Nadat ik lees dat de profeet Mohammed van voorspel hield en hij het zelfs als een voorwaarde stelde binnen het huwelijk, knijp ik nog even mijn ogen dicht. Ja, het staat er echt. “Een van de drie afwijkingen die een man kan hebben is de man die ‘toenadering’ bij zijn vrouw zoekt en haar penetreert zonder voorspel. Hij zal dan eerder zijn hoogtepunt bereiken en die van haar wordt dan genegeerd en zij zal onbevredigd en ontevreden achterblijven.”

Waarom schrik ik ervan? In de Koran staat immers dat binnen het geloof geen plaats is voor schaamte en dat alles bespreekbaar moet zijn. Ik had het gewoon niet verwacht. 

Vanavond wordt ‘s werelds eerste Mohammed-Glossy gelanceerd in Rotterdam. In een kerk, notabene. Initiatiefnemer Brahim Bourzik (van de Moslimkrant), wil hiermee de impasse in het islamdebat doorbreken en een maatschappelijke discussie op gang brengen met behulp van achtergrondinformatie, verhalen, historische bevindingen en columns. De glossy is een mix van zowel luchtige als diepgravende artikelen over gevoelige onderwerpen. Naast verhalen als ‘waarom Mohammed geen pedofiel zou zijn’ en ‘Mohammed als hervormer’ wordt ook aandacht gegeven aan het favoriete gerecht van de profeet of aan het voorspel dus. “Ik zeg altijd voor de grap: een soort Playboy maar dan over Mohammed.” Aldus Bourzik.

De glossy is geen initiatief om Mohammed of de islam te verheerlijken. Het is een zoektocht naar  nieuwe interacties tussen moslims en niet-moslims. En tussen gelovigen onderling. Want wees eerlijk; dé moslim bestaat niet. Een ieder heeft zo zijn of haar eigen opvattingen over de islam en hoe ernaar te handelen. En dus ook over wie Mohammed was. De mens Mohammed. Dat is wat de makers van de glossy willen bewerkstelligen; op een beschaafde manier het debat aangaan over verschillende opvattingen. Was Mohammed bloeddorstig of bracht hij juist vrede? Deed hij het met een klein meisje of trouwde hij juist meerdere gescheiden vrouwen en weduwen om ze te helpen?
Er wordt veel beweerd over de islam en over degene die de islam aan de wereld presenteerde in het begin van de 7e eeuw. Het probleem is vaak dat vele gelovigen het not-done vinden om met een kritische blik naar de wandelgangen van de profeet te kijken en erover te discussiëren. Terwijl dat nergens voor nodig is. De profeet was een groot voorstander van de waarheid. Hoe hard die ook kon zijn. En hij was kritisch. Toen de engel Gabriël met de eerste openbaringen aankwam in die grot, heeft Mohammed dat niet zomaar klakkeloos overgenomen. Hij wist even niet wat hij ermee moest maar beschouwde kritisch wat hem overkomen was. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het juist een groot goed is om uiteenlopende meningen te hebben en daar met elkaar van gedachten over te wisselen. 
Juist nu – in een tijd waar hele bevolkingsgroepen (en vergeet de kwetsbare jongeren niet)  denken dat zij de absolute waarheid in pacht hebben en tegelijkertijd het gebrek aan rationele kennis en historisch besef het verliezen van overleveringen – is het een aangename gedachte dat er moeite is genomen om mensen weer aan het denken te zetten. En ja, lang niet iedereen zal even blij zijn met de glossy. De PVV en Geen Stijl-aanbidders zullen roepen dat de glossy de zoveelste misplaatste poging is om de islam en Mohammed te verheerlijken. Aan de andere kant van de extreme uitersten, zullen salafisten waarschijnlijk moord en brand schreeuwen omdat men het lef heeft om over de profeet te discussiëren in een magazine. Oké, er zijn geen plaatjes van Mohammed zelf te zien maar hij wordt hier als een mens neergezet dat van voorspel hield, een lekkerbek was en tegelijkertijd wordt openlijk de vraag te gesteld of hij nou daadwerkelijk een pedofiel was of niet. De verbeelding kan – na het lezen van de glossy – de rest doen.
Ik ben er wel blij mee. De makers presenteren namelijk niet alleen het beeld dat moslims (willen) hebben over Mohammed, maar ook het beeld van niet-moslims die oprecht interesse hebben en betrokken willen zijn bij wat er daadwerkelijk leeft binnen de moslimgemeenschap in de Nederlandse samenleving. En nu maar hopen dat de patstelling waarin moslims en niet-moslims in zitten, enigszins wordt doorgebroken. Mohammed komt wat dat betreft als geroepen.

Copyright cartoon: ‘Mohammed’

Geef een reactie

Laatste reacties (383)