355
0

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Moraliteit in de sloppenwijken van Rio

Avontuur als een achtbaan met drie tieners in de hoofdrol

In enkele landelijke media waren de recensies van Trash wat neerbuigend. Men klaagde over een rooskleurige Disney-blik op de ellende in de Braziliaanse sloppenwijken. En het klopt dat Trash licht verteerbaar is en er tactvol om de echte pijn in het verhaal wordt heen gezeild. Maar ik kan ook niet liegen. Ik heb me rot geamuseerd.


Dit achtbaanachtige avontuur begint met een drietal veertienjarige voddenrapers in Rio de Janeiro die op de vuilnisbelt een portemonnee vinden. Ze zijn in de eerste plaats natuurlijk vooral geïnteresseerd in het geld, maar hun vondst bevat ook de cryptische sleutel tot een corruptieschandaal in de hoogste regionen van de politiek. Al gauw worden de drie helden opgejaagd door de politiemacht die geen middel schuwt.

In tegenstelling tot het recente Hector and the Search for Happiness is dit een internationale coproductie waar niet de blanke steracteurs (in dit geval Martin Sheen en Rooney Mara), maar de kinderen van de straat echt centraal staan. Ik was niet bijzonder geboeid door het politieke intrige of de clichématige schurken, en ook niet echt door de politieke boodschap, die vooral met de mond wordt beleden maar nooit invoelbaar wordt gemaakt. Het zijn de jongens die de film de moeite waard maken.

De film toont hen niet als zielig, maar als empowered. Hun energie en vrolijke onderlinge dynamiek is aanstekelijk, evenals de halsbrekende toeren waarmee ze in de doolhoven van Rio steeds weer het gezag te slim af zijn en het vernuft waarmee ze de raadsels weten te ontrafelen.

Het script is opzettelijk vaag over waarvandaan het morele besef dat hen drijft is aan komen waaien. Moraliteit kan worden gevonden op de meest onverwachtse plaatsen.

Na uiteenlopende films als Billy Elliott, The Hours en The Reader bewijst regisseur Stephen Daldry zich wederom als waardig vakman die goede acteursregie weet te combineren met vlot en meeslepend vertellen. Trash is niet de meest memorabele film van zijn oeuvre, maar hij zal een breed publiek een aangename avond bezorgen.

Geef een reactie

Laatste reacties (0)