Laatste update 07 januari 2018, 22:53
9.059
143

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

NIDA maakt een fout met boycot Israëlische streekbus in Rotterdam

Het tegenhouden van de EBS-bus draagt op geen enkele manier bij aan het creëren van gerechtigheid in het Midden-Oosten

NIDA, de zogenaamd links-islamitische partij in Rotterdam, verzet zich tegen het feit dat de busmaatschappij EBS het contract heeft gewonnen voor het openbaar vervoer in een deel van de gemeente, namelijk Rozenburg. Het bedrijf gaat ook rijden op het aanpalende eiland Voorne.

NIDA
cc-foto: Willem_90

Komt NIDA op  tegen de malligheid waarop dat steeds weer aanbesteden van busvervoerconcessies is uitgedraaid? Nee, die lui van EBS, dat zijn joden.

Het bedrijf is onderdeel van de grote Israëlische autobusmaatschappij Egged. Dat is een overblijfsel uit de tijd dat er nog serieus geprobeerd werd om aan de staat Israël een sociaaldemocratisch karakter te geven en niemand had kunnen verwachten, dat er ooit een regering Netanyahu aan de macht zou komen, een bigot samenstel van neoliberalen, semi-godsdienstwaarzinnigen en chauvinisten. Je kunt dat aan de structuur van het bedrijf zien. Egged is een coöperatie waarin de dienst wordt uitgemaakt door de deelnemers en het personeel. Ooit hadden de chauffeurs van Egged het rijk alleen maar sinds 1997 is ook in Israël marktwerking ingevoerd.

Detail: de ov-chipkaart van Egged, de Rav Kav card is wél gratis.

En dat bedrijf mag dan van NIDA niet op de Nederlandse wegen rijden. NIDA roept zelfs op tot een boycot.

Rotterdam is een beschaafde stad. Israëlische schepen zijn welkom in haar haven. Israëlische bedrijven hebben vestigingen in de industriegebieden en de kantoorwijken. Ze zijn even welkom als Arabische firma’s ondanks het buitenlands en binnenlands beleid in hun landen van herkomst, waar je als verdediger van de mensenrechten toch buitengewone vraagtekens bij kunt zetten om het maar zachtjes te zeggen. Dat komt omdat economische boycots niet tot de Nederlandse praktijk behoren.

Maar als het gaat om de Joodse staat, dan is het wat NIDA betreft, ineens anders.
Daardoor oogt ze toch wel een beetje tot een koop-niet-bij-joden partij. Dit is een politieke fout van jewelste.

Ongetwijfeld is het beleid van de regering Netanyahu noodlottig voor het vredesproces in het Midden-Oosten. Zeker wordt de Palestijnen onrecht aan gedaan. Zij zuchten respectievelijk onder de godsdienstige dictatuur van Hamas en het corrupt autoritaire PLO-netwerk op de Westoever. Dat maakt het voor hen nog extra naar.

Het tegenhouden van de EBS-bus aan de haltes op Rozenburg draagt echter op geen enkele manier bij aan het creëren van gerechtigheid in het Midden-Oosten. Wel aan het oppoken van gevoelens die in Rotterdam uitgestorven horen te zijn.

Voordeel: de aanhangers van NIDA en de voorstanders van een boycot zijn nu wel gedwongen om dat hele teringeind naar Rozenburg te gaan fietsen terwijl de comfortabele  EBS-bus voorbij schiet. Maar zij houden vol door weer en wind. Dat is goed voor de gezondheid en een overwinning in de strijd tegen het overgewicht. Bedenk dat als de regen je in het gezicht slaat elke keer dat je de brug over Het Hartelkanaal moet passeren.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (143)