428
1

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Nieuw festijn van vuistslagen en bloedspetters

Pas in het laatste uur, als de film in de stijl van zijn voorganger een glorieus festijn van vuistslagen en bloedspetters wordt, komt The Raid 2 pas echt los

Niets is zo moeilijk als voldoen aan de stormachtig hoge verwachtingen, opgewekt door een eerste succes. Het strekt Gareth Evans tot eer dat hij probeert zijn tweede film een nieuwe impuls te geven op het gebied van verhaal. Maar uiteindelijk is The Raid 2: Berandal op zijn best wanneer de regisseur meer van hetzelfde biedt.


The Raid was de meest verrassende en beste actiefilm van 2011. Deze Indonesische productie, geregisseerd en geschreven door Welshman Evans, was een groots adrenalineshot van bikkelharde en briljante vechtscènes tussen de enige overlevende van een mislukte politie-inval en een leger gangsters in een doolhof van een wolkenkrabber. The Raid bewees weer eens dat goed uitgevoerde martial arts dezelfde schoonheid hebben als dans. Een vervolg kon niet uitblijven.

Hierin stemt Rama, de atletische politieheld uit deel één, ermee in om mee te werken aan een clandestiene infiltratieoperatie. Hij laat zich opsluiten in de gevangenis en papt daar aan met de zoon van een grote gangster. Zo gauw Rama vrijkomt wordt hij zo opgenomen in kringen waarin de belangen van de misdaadtop en corrupte politici samensmelten.

De eerste anderhalf uur van The Raid 2 bevatten een paar lekkere actiescènes, maar de film concentreert zich hoofdzakelijk op de intriges binnen de gangstertop, waar verschillende klieken en familieleden elkaar bloedig bevechten om de macht. Een beetje als The Godfather dus, maar dan zonder de charme, humor en eigenheid van The Godfather. Eerlijk gezegd kon ik het plot maar met moeite volgen en onmogelijk na vertellen.

Pas in het laatste uur, als de film in de stijl van zijn voorganger een glorieus festijn van vuistslagen en bloedspetters wordt, komt The Raid 2 pas echt los. Hoogtepunten zijn een autoachtervolging, die kan worden omschreven als The French Connection in het kwadraat, en de confrontatie met een moordenaarsteam, bestaand uit broer en zus met eigenzinnige methodes. Evans begrijpt de klassieke regel dat hoe interessanter de tegenstanders zijn, hoe intenser de film.

The Raid 2: Berandal krijgt van mij een gemengde maar op balans een positieve recensie. Ik kijk met goede verwachtingen uit naar deel drie. Maar als Gareth Evans hierbij zijn vleugels werkelijk wil uitslaan, hoop ik dat hij hulp zal zoeken bij een professionele scenarioschrijver.

Bart Juttmann, bekend van de webserie Ideale Liefde, bespreekt op Joop wekelijks een film.

Volg Bart ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reactie