1.270
12

Kamerlid PvdA

Roelof van Laar is directeur van stichting Stop Kindermisbruik, die strijdt tegen kinderprostitutie. Hij is woordvoerder Wonen van de PvdA in de Leidse Gemeenteraad. Van 2006 tot 2010 was hij woordvoerder werk en inkomen. Voor de komende verkiezingen staat Van Laar op plaats 43 van PvdA kandidatenlijst

Pink Ribbon is niet de enige

Onder druk van reclamebureaus kiezen tientallen goede doelen ervoor zich te presenteren als iets dat ze niet zijn

Uit de uitzending van Nieuwsuur gisteravond blijkt dat Pink Ribbon veel minder aan wetenschappelijk onderzoek besteedt dan donateurs denken. Er zit dus een verschil tussen het beeld wat de organisatie neerzet en de werkelijkheid. Pink Ribbon is niet het enige goede doel dat daar last van heeft (of kan krijgen).

Neem een grote kinderrechtenorganisatie die er prat op gaat alles gratis te krijgen en nauwelijks kosten voor fondsenwerving te maken. Zij schrijven diep verstopt op hun website dat de kosten voor communicatie en bewustwording veel hoger zijn dan begroot, doordat ze meer hebben uitgegeven aan de werving van donateurs op straat. Veel organisaties schrijven de 60 tot 80 euro per donateur die ze aan straatwervingsbureaus betalen grotendeels weg onder voorlichting. De organisaties menen blijkbaar dat het irriteren van winkelend publiek door hen een schuldgevoel aan te praten als je niet stilstaat voor hun doel effectieve communicatie en bewustwording is.

Campagne
Een andere organisatie kiest ervoor om al drie jaar campagne te voeren met hun bijdrage aan de strijd tegen vrouwenhandel in India. Dit is geen hoofdactiviteit van die stichting en er gaat dus ook maar een heel klein deel van hun omzet naar dat doel. De gepantserde auto waar ze geld voor ophalen (en die ook al drie jaar wordt genoemd), is bovendien nog steeds niet gekocht. Wellicht is de campagne niet effectief, of zou deze aangepast moeten worden omdat die auto er nooit gaat komen. Weer een andere organisatie doet eigenlijk hetzelfde door maar één hoofdactiviteit te communiceren, terwijl ze er vier hebben.

Eén voor allen
Onder druk van reclamebureaus en de wil om te groeien kiezen tientallen goede doelen ervoor zich te presenteren als iets dat ze niet zijn en meer geld aan fondsenwerving uit te geven dan ze willen laten zien. Dat journalisten en donateurs daar op een gegeven moment doorheen gaan prikken, lijken die directies zich niet te realiseren. De schade die dat aan hun organisaties toebrengt is groot, maar de schade die aan alle goede doelen wordt toegebracht als één goed doel in opspraak komt, is nog veel groter.

Geef een reactie

Laatste reacties (12)