Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Pixar keert terug naar eenzame hoogte in animatieland

  •  
17-07-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Inside Out bevat talloze geniale surreële sequenties
Na het creatieve en commerciële hoogtepunt van Toy Story 3, leek het even gedaan met de hegemonie van Pixar in tekenfilmland. Terwijl moederbedrijf Disney weer piekte met Frozen, miste Cars 2, Brave en Monsers University de vonk van hun voorgangers. Met Inside Out is de revolutionaire animatie studio weer terug op oud niveau met hun vertrouwde balans van avontuur, grappen en tranen.
Als Riley en haar ouders verhuizen naar San Francisco krijgt ze te kampen met situaties die zoveel verwarring in haar hoofd veroorzaken, dat Vreugde en Verdriet verdwaald raken in het doolhof van haar geest. Met de gebruikelijke tegenslagen en een moeizaam gevormd partnerschap, moeten ze hun weg terugvinden naar de controlekamer, voordat Riley’s leven in elkaar stort.
Dit levert talloze geniale surreële sequenties op, waarin onder andere abstract denken, dromen en onderbewustzijn tot leven worden gewekt, vol meeslepende avonturen en gekruid met woordgrapjes en popcultuur-verwijzingen voor de ouders. Die formule is natuurlijk inmiddels wel bekend, maar het niveau steekt met kop en schouders boven de rest van Hollywood animatiefilms uit.
Dat is met name te danken aan het oprechte sentiment, dat tussen al het visuele spektakel goed de ruimte krijgt. De onvoorwaardelijke loyaliteit van de emoties naar Riley, doet denken aan die van het speelgoed naar hun baasje in Toy Story. Wat het meest aangrijpt is de ontwikkeling die de wezentjes in Riley’s hoofd doormaken. Ze beseffen dat het leven te ingewikkeld is voor eenduidige emoties en dat vreugde en verdriet soms bij elkaar horen. Een belangrijke les voor jonge kinderen.
Toch knaagt de vraag hoeveel van dit alles overkomt bij de doelgroep waar Inside Out zich op richt. Kunnen zesjarige werkelijk de connectie leggen tussen dit verhaal en hun eigen complexe, abstracte innerlijke processen of zien ze vooral een zot, kleurrijk avontuur, onderbroken door een wat alledaags gezinsdrama? Misschien heeft Pixar nu definitief de sprong gemaakt naar kinderfilms voor volwassenen.

Meer over:

opinie, lekker
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.