Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Problemen voor het Europees Parlement op Facebook

  •  
11-11-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
RTEmagicC_fbook.JPG
Hoe om te gaan met euro-kritische reacties?
De Facebookpagina European Parliament bereikte afgelopen maand de mijlpaal van één miljoen likes. Op de pagina verschijnen regelmatig berichten over onderwerpen waar het parlement zich nu mee bezighoudt. Het is interessant om te zien hoe er met negatieve reacties wordt omgegaan.
Vorige week publiceerde European Parliament (beter gezegd: de beheerder van de Facebookpagina) een infographic met cijfers over de jeugdwerkloosheid. Terwijl de gemiddelde werkloosheid in de EU bijna 11 procent bedraagt, ligt de jeugdwerkloosheid op 23,5 procent. Een Griekse Facebookvolger reageerde hierop verontwaardigd. Hij gaf aan dat de jeugdwerkloosheid van 60 procent in zijn land een nog veel groter probleem is, mede als gevolg van de door Brussel opgelegde bezuinigingen. De beheerder van de European Parliamant-Facebookpagina reageerde niet. Het antwoord van de Griek is met 57 likes daarentegen wel de populairste reactie bij de infographic.
Europese presidenten Vaak wordt er overigens wél gereageerd op vragen of opmerkingen. Zo vroeg het Europees Parlement enkele maanden geleden aan haar Facebookvolgers hoeveel presidenten van de Europese instituties (zoals de ECB of Europese Commissie) zij konden opnoemen. Daaruit kwam de onderstaande conversatie tussen ene Laurence Atkins en het Europees Parlement: Laurence Atkins: “Het is absurd dat drie individuen zich ‘presidenten’ mogen noemen, terwijl geen van hen direct verkozen is door het volk.”
Europees Parlement: “Martin Schulz is net als alle andere leden van het parlement bij de afgelopen verkiezingen direct gekozen. De volgende Europese verkiezingen zijn volgend jaar!” Laurence Atkins: “Hij was niet direct gekozen als ‘president’ (voorzitter van het Europese Parlement, RJ). Hij was gekozen als Europarlementariër, als partijlid door de Duitse kiezers. Niemand van de ‘presidenten’ heeft een direct mandaat van het Europese volk om te handelen als president van de EU. Martin Schulz kan zich wellicht nog het meest van alle Europese presidenten beroepen op een mandaat van het volk, maar hij is de minst invloedrijke van de drie!”
Onbewoond eiland Hoe moet de beheerder van de European Parliament-pagina met deze (inhoudelijke!) negatieve reactie omgaan? De gemakkelijkste optie zou zijn om het te negeren, maar gezien de poging tot een discussie van Laurence is dat natuurlijk volkomen verkeerd. Daarmee zou alleen maar het beeld bevestigd worden van een Europees Parlement dat ‘ver’ van de burger afstaat en niet begrijpt wat er onder de bevolking leeft. In dat geval zou het beter zijn om helemaal geen Facebook-pagina aan te maken voor het Europese instituut.
Een mogelijke andere oplossing is om vooraf vooral na te denken over de vragen die je stelt op sociale media. Hoe zouden mensen kunnen reageren? Het gaat daarbij niet om de reacties van je ‘fans’, maar vooral de mogelijke reacties van ‘tegenstanders’.
Elektronicagigant Samsung vroeg vorig jaar op zijn Facebookpagina welk apparaat mensen mee wilden nemen naar een onbewoond eiland. Het Zuid-Koreaanse bedrijf hoopte – met een illustratie van de Galaxy SIII – een bepaald antwoord uit te lokken, maar dit mislukte faliekant: veel reageerders noemden namelijk de iPhonse 5 van concurrent Apple.
De beste oplossing voor de paginabeheerder blijft uiteindelijk om te reageren op de Facebookvolgers. Bijvoorbeeld door te erkennen dat de huidige Europese ‘presidenten’ inderdaad een gebrekkige democratische legitimiteit hebben. Om vervolgens aan te geven dat de opvolger van Eurocommissaris Jose Barroso voor het eerst rechtstreeks voortkomt uit de Europese Parlementsverkiezingen. Alleen door te erkennen wat er mis is en wat er beter moet in de EU, kan een negatief beeld veranderd worden.
Dit artikel staat ook op Eurometer

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.