1.770
15

Expert etnische diversiteit

George Arakel is expert op het gebied van etnische diversiteit en beeldvorming. Hij is de oprichter en hoofdredacteur van voorbeeld-allochtoon.nl, columnist, organisator van EVI Shares, ondernemer, schrijver, spreker en uitgever. Hij schrijft momenteel zijn eigen eerste boek over etnische diversiteit en hokjesdenken en geeft hij verscheidene lezingen.

In 2013 werd George opgenomen in een door het ministerie gemaakte boek als 1 van de 12 allochtone succesverhalen in Nederland, werd hij vorig jaar opgenomen in de Kleurrijke lijst als 1 van de 101 invloedrijkste allochtonen van Nederland en is hij dit jaar spreker bij TEDx.

Radicalisering op scholen moet aangepakt worden

We moeten docenten eerst onderwijzen wat radicalisering nou écht is en ze bewust maken van hokjesdenken. Anders vormen docenten een gevaar voor de toekomst

“Radicalisering op scholen moet aangepakt worden.” Dat was de stelling bij Editie NL op RTL4 op 15 januari. Er werd gezegd dat naar aanleiding van de gebeurtenissen in Frankrijk scholen scherper op hun islamitische leerlingen moeten letten en radicalisering moeten aanpakken.

Dat is dus de stand van zaken in Nederland. Omdat twee gemaskerde gekke mannen (het waren er maar twee, want de derde waar de media het over heeft is er nooit gezien) in Frankrijk wat mensen doodschieten en ‘Allah oeh akbar’ roepen moeten volwassen blanke leraren en leraressen iedere leerling met een islamitische achtergrond in de gaten houden en bij voorbaat uitgaan van ‘geradicaliseerde jongeren’ en ‘potentiële terroristen’. Vervolgens spreken docenten over ‘zij’, want dat zijn de kinderen met een islamitische achtergrond, voor de docenten inmiddels, de ‘zij’ die ‘wij’ in de gaten moeten houden en moeten aanpakken.

U kunt zich voorstellen hoe de spanningen binnen de klassen tussen leerlingen en leraren oplopen. Docenten laten kinderen de dupe worden van aannames die we inmiddels wel racisme kunnen noemen. Vervolgens spreken docenten zich uit in verscheidene ‘chit-chat’ programma’s dat ze best over islam en terrorisme mogen praten in de klas en posters van profeet Mohammed mogen ophangen. En als islamitische kinderen dat niet leuk vinden dat we ze op die manier pesten, tja, dan roepen we dat ze zich moeten aanpassen en houden we ze in het vizier als potentiële terroristen.

En als de kinderen zeggen dat dat kwetsend is voor hen en dat ze dat liever niet hebben dan beroepen we, als volwassen witte docenten, ons op onze vrijheid van meningsuiting. Maar als die kinderen hetzelfde roepen over de joden, over zwarte piet of over onze eigen Tweede Wereldoorlog, dan tikken we ze op hun vingers en roepen we “HEY BEETJE RESPECT JA, DAT IS KWETSEND EN DAT MAG NIET!” En we vertellen ze dat als ze een andere mening hebben dan wijzelf dat ze dan worden gezien als ‘probleem’ en extremist. Houdt hierbij wel even in gedachte dat we het over kinderen hebben. Ja? Heb je dat in gedachte? Heel goed. En nu applaus voor de docenten en voor het onderwijssysteem in Nederland.

Maar wacht eens even, was de titel niet iets met ‘radicalisering moet aangepakt worden?” Hoe zit het dan met rechts-radicalisering? Wat een structureel en groot probleem is in Nederland. Hebben we het daar gewoon niet over en zwijgen we ons dood?

Onlangs hield POLRAD nog een internationale conferentie over rechts-radicalisering omdat dit een serieus probleem is in Nederland. Je hoort er niets over in de media, politiek en ook niet van scholen. En hoe zit het dan met de inmiddels meer dan veertig meldingen van doodsbedreigingen door volwassen mannen en fysieke aanvallen tegen gesluierde vrouwen door rechtse radicalen? De toegenomen aanslagen op moskeeën door witte terroristen?

Waarom horen we in de media daar niets tot nauwelijks over? Waarom richten scholen zich daar niet op? Het ging toch om radicalisering aanpakken?
Blijkbaar onderwijzen docenten aan kinderen op scholen dat radicalisering alleen onder moslims kan, waardoor ‘witte rechtse-radicaliserin’g wordt weggeschoven en onder banken wordt gestoken, net of het er niet is.

En wordt er op de scholen geleerd aan de kinderen dat moslim klasgenootjes potentiële terroristen en radicalen zijn. Signalement is dan: “Ze hebben een andere mening, ze vinden het niet leuk dat we hun profeet bespotten, ze zijn moslim, hebben moderne jassen en sneakers aan.” En deze dingen zijn de afgelopen tijd echt gezegd in de media en door docenten. Onderwijzers komen blijkbaar kennis tekort wat echt een probleem vormt.

Dus, voordat we docenten kinderen deze bekrompen en racistische ideeën laten onderwijzen moeten we eerst docenten onderwijzen wat radicalisering nou echt is. En ook moeten docenten onderwezen worden over hokjesdenken en zich daar bewust vanworden, want anders vormen die docenten een gevaar voor de toekomst van Nederland.

Dit artikel verscheen eerder op voorbeeld-allochtoon.nl

Geef een reactie

Laatste reacties (15)