Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Schiphol dwingt je onterecht in de naaktscanner

  •  
01-06-2015
  •  
leestijd 9 minuten
  •  
2519 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_n1_217.jpg
En ze willen ook weten of je zwanger bent
Ancilla reist veel en heeft een afkeer van de zogeheten full body scanners, ook wel bekend als naaktscanners, waar de reiziger min of meer verplicht doorheen moet. De ex-Playmate heeft geen moeite met bloot maar wel met het te grabbel gooien van haar recht op privacy.
Deze week reageerde ik met een tweet op de wijdverspreide berichtgeving dat het ‘security’ process (klinkt veel cooler in het Engels) op Schiphol in aanloop naar de zomervakantie allemaal veel fijner zou worden.
Je mag de body scanners gewoon weigeren, laat je niks wijs maken! (Vraag van tevoren om handmatig fouilleren)
Wat niet specifiek vermeld werd in de nieuwsitems, maar wat deze zogenaamd prettigere ‘centrale’ securitychecks bijvoorbeeld inhouden, is dat je vanaf juni standaard door de full body scanner , of zoals ik hem graag, de naaktscanner, zou moeten. Ook wel bekend als de millimeter wave scanner . Sinds deze nieuwe roterende scanners geintroduceerd zijn, verzoek ik eigenlijk altijd om het alternatief. Niet – of juist omdát – ik me niet heb ingelezen in de gezondheidsrisico’s. Maar gewoon, omdat ik het recht heb te weigeren en omdat ik graag van dat recht gebruik maak. Een soort ‘use-it-or-lose-it’-kwestie als het ware.
Newspeak Ik merk dat veel mensen zich er nog niet van bewust zijn dat ze dit mogen weigeren. Niet zo vreemd, aangezien dit nergens wordt aangegeven door Schiphol, en je standaard vluchtig door beveiligingsmedewerkers richting de machine geleid wordt. Wanneer je kenbaar maakt geen gebruik te willen maken van deze scanner word je handmatig gefouilleerd door een medewerker van hetzelfde geslacht en ondervraagd over de reden van weigering. Vervolgens mag je alsnog door naar je vlucht. Doorgaans probeer ik er verder zo weinig mogelijk herrie over te schoppen. Ik begrijp dat de beveiliging ook maar zijn werk doet, en we hebben allemaal wel betere dingen te doen, nietwaar? I have a flight to catch!
Echter, toen ik dit kleine fun-fact meldde op twitter, dook het @Schiphol account er onmiddellijk op met een tegenreactie.
RTEmagicC_n2_155.jpg
We gebruiken securityscanners, geen bodyscanners. Deze maken geen gebruik van röntgenstralen. Je mag inderdaad altijd weigeren.
Ik had hier verder niet om gevraagd, maar kreeg toch hun standaard uitleg over de scanners, waar ik inmiddels door mijn vele reizen al erg bekend mee ben.
Afijn, blijkbaar heeft Schiphol een pr-bureau ingeschakeld dat hen aanraadde voortaan over hun naaktscanner te spreken als een veiligheidscanner. Opdat we maar niet vergeten welk doel het allemaal dient. Mooi stukje newspeak . Roept het woord bodyscanner inmiddels al teveel vragen op?
Mijn tweet was trouwens verder geen kritiek op hun naakt-, uhhh ‘security’-, scanner. Maar ach, nu ik ze toch figuurlijk tegen het lijf liep, had ik eigenlijk ook nog wel een vraagje.
RTEmagicC_n3_183.jpg
Beweerde ik niet ???? Nu ik jullie toch spreek, wat is jullie officiële advies betreft zwangerschap en body, ehh, securityscanners?
Absurd genoeg wijdde @Schiphol er vervolgens maar liefst 5(!) tweets aan om mijn relatief simpele vraag te ontwijken.
RTEmagicC_4_174.jpg
De Security Scan brengt geen gezondheidsrisico met zich mee. De apparatuur werkt, in tegenstelling tot bepaalde medische scanners, niet met röntgenstraling. Iedereen, dus ook bijvoorbeeld zwangere vrouwen en mensen met een pacemaker, kan zich zonder enig gezondheidsrisico door de Security Scan laten controleren. ^MIH” 
Inmiddels drie tweets verder, maar voor zover ik kan zien is het nog altijd geen antwoord op mijn vraag, namelijk hoe nou exact het officiële advies luidt, met name in het geval van zwangerschap. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan hier zoveel tijd aan te besteden, maar nu werd mijn interesse gewekt. Even om wat verduidelijking vragen:
RTEmagicC_n5_98.jpg
dus het officiële advies luidt dat je ook zwanger door de scanner te gaan? Waarom word me dan telkens weer gevraagd of ik zwanger ben?
Hun antwoord:
Dat zul je mij nooit horen zeggen, Ancilla ???? Als je zwanger bent, kun je inderdaad door de scanner. Als je wél zwanger bent, is het handig om een medische verklaring mee te nemen. In een later stadium van de zwangerschap is dat namelijk verplicht. 2/2 MIH
RTEmagicC_n6_113.jpg
Afijn, superleuk om alvast te weten wat me te doen staat als ik hoogzwanger ben, maar 5 @Schiphol-tweets later, feitelijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Ik dwing ze maar even in de ontkenning:
RTEmagicC_n7_105.jpg
Als jullie officiële advies is sowieso door de scanner te gaan, waarom word dan naar zwangerschap gevraagd bij weigering?
En dan lijk ik eindelijk het verlossende anwoord te mogen verwelkomen:
Dat is niet ons officiële advies, Ancilla. Je kunt daar terplekke je voorkeur uitspreken voor handmatige fouillering. ^FEG
Ooohhhhh….. Dus het is toch niet hun officiële advies als zwangere gewoon door hun naaktscanner te gaan? Terwijl als het allemaal zo veilig is voor mens, dan wel foetus, waarom is het dan niet hun officiële standpunt om dat gewoon wel te doen? We vragen nog even vrolijk door…
Waarom wijden jullie er 5(!) tweets aan om mijn initiële vraag te ontwijken? Wat is jullie officiële advies?
RTEmagicC_n8_56.jpg
@ncilla Je mag voorkeur zelf bepalen. Ondanks dat de security scan geen enkel gezondheidsrisico heeft, mag je het toch gewoon weigeren. ^FEG
Afijn, ze lijken tóch geen officiëel advies te hebben? Maar waarom word ik dan keer op keer door het Schiphol personeel gevraagd naar de reden van mijn weigering? Sterker nog, dit recht hebben ze überhaupt niet volgens de verordening van de Europese Commissie, artikel 7. Als zwangerschap niks uitmaakt wat hen betreft, vanwaar dan toch deze impertinente vraag aan een vreemde, waarbij het antwoord ze in feite niks aangaat? Ik moest toch maar even doorvragen.
Als zwangerschap volgens jullie irrelevant is, waarom wordt hier dan standaard naar gevraagd bij weigering van de scanner?
RTEmagicC_n9_106.jpg
‘irrelevant’ noemen we dat niet; juist blij nieuws, toch? ???? Het personeel terplekke wil slechts uitleg geven over de scan. ^FEG
Hahaha, altijd lachen met die webcares! Tot nu toe heb ik nog niet mogen meemaken waar deze uitleg, waar ze naar verwijzen, dan uit zou bestaan. Mijn standaardantwoord luidt namelijk dat ik niet weet of ik zwanger ben. Hey, ongelukjes gebeuren en ik doe nou eenmaal niet maandelijks een zwangerschapstest. Daarbij klinkt dat wat vriendelijker dan ‘gaat je geen flikker aan’. Ik heb eerder alternatieve antwoorden uitgeprobeerd, maar dat resulteerde eigenlijk altijd in een heen-en-weer discussie, waar ik doorgaans niet op zit te wachten.
Kankerverwekkend Toen ik ooit aangaf niet genoeg medische kennis had om in te schatten of de scanner al dan niet gevaarlijk zou zijn, werd me verteld: “Deze scanner is geheel ongevaarlijk. De Amerikaanse daarentegen, díe zijn kankerverwekkend!” Ik vraag me af of dat er dan in Amerika ook bij wordt verteld. Het klonk in ieder geval allerminst geruststellend! 
Een keer vroeg ik uit frustratie of ik de volgende keer maar simpelweg moest antwoorden dat plaatsnemen in de scanner vanuit ‘religieuze overwegingen’ weigerde was (ik beschouw mezelf overigens niet als bijster religieus), kreeg ik het verontrustende antwoord: “Nou nee, dan keren we je helemaal binnenstebuiten!” Iemand die wat bang is aangelegd zou dit als intimiderend kunnen beschouwen. Volgens mij is het ook weer compleet in strijd met artikel 7 van eerdergenoemde verordening, trouwens. Maar dat terzijde.
Sindsdien antwoord ik dus liefst maar zo min mogelijk en blijf ik vriendelijk doch standvastig herhalen dat de scanner weigeren nu eenmaal mijn goed recht is. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben dus wel benieuwd wat de standaarduitleg, waar @Schiphol naar verwijst, precies behelst.
Dus vroeg ik nog even gezellig door, inmiddels begon ik er ook plezier in te krijgen:
@Schiphol het personeel gaat dan uitleggen dat het veilig is voor foetussen ondanks twijfel in recente onderzoeken? https://en.wikipedia.org/wiki/Millimeter_wave_scanner
Een uur later, nog steeds geen antwoord…
Probeer het gewoon nogmaals… @Schiphol wat is jullie officiële advies betreft zwangerschap en scanners, en waarop is dit advies gebaseerd?
En toen kwam dan het verlossende antwoord:
We begrijpen je vraag. Op onze FB pagina geven wij meer uitleg op het ondergaan van de security scan en ons advies daarover. Zie dus: http://on.fb.me/1J6ca17 ^FR
Daarop valt het volgende bericht te lezen. 
RTEmagicC_sfb_.jpg
Gek genoeg verwijdert Schiphol dit bericht vrij snel weer. Hoogst merkwaardig, zeker omdat er ogenschijnlijks niks raars in het bericht staat. Hoe lastig kan het nou zijn om over een officiëel advies te besluiten? Is dat wellicht omdat ze later niet met deze woorden geconfronteerd willen worden? Want wat nou als er nieuw wetenschappelijk onderzoek naar boven komt waarin staat dat het wel degelijk schadelijk is voor (ongeboren) kinderen…? Op dit moment zou men dan kunnen zeggen dat het altijd je eigen keuze is geweest om de machine in te stappen.
Dag Ancila, dat is wel degelijk ons advies. De Facebook-post in kwestie is per ongeluk verwijderd. Meer info over de security scan, incl. FAQ van de NCVT, is ook terug te vinden op onze website: http://bit.ly/1AzKCzD  
He, wat vervelend nou…. Ik háát het wanneer er per ongeluk facebook posts verdwijnen…! Maar goed dat ik toevallig nog een screenshot had bewaard.
Schijnbaar is het is dus aan de reiziger zelf om zich te informeren over zijn rechten, en zich vervolgens te moeten verdedigen tegen impertinente vragen van Schiphol-medewerkers.
Communiceren Inmiddels heb ik al van twee betrouwbare personen gehoord dat ze weerhouden werden te weigeren. Als dit klopt, lijkt me dat een erg kwalijke zaak. Er hangen werkelijk overal bordjes voor op onze luchthaven, maar hiervoor niet. In een tijd waarin iedereen en zijn buurvrouw kanker lijkt te krijgen, lijken me dit soort zaken toch allerminst iets om luchtig mee om te springen. Als het gaat om gezondheid, en al helemaal die van moeder en kind, lijkt me dat burgers goed geïnformeerd moeten worden over hun opties, risico’s en de onderbouwing daarvan.
Waarom lukt het Schiphol en hun webcaremedewerkers niet om duidelijk hun standpunt te communiceren?  Schiphol geeft aan dat het een goed recht van de medewerkers is te vragen naar de reden van weigering. Tot op heden lijkt Schiphol geen antwoord te willen geven op de vraag of het ook standaardprotocol is om bij reizigers naar een eventuele zwangerschap te vragen, en zo ja, wat de reden hiervoor is. Omdat zwangerschap volgens hen geen reden is om te weigeren, neem ik aan dat dit is om vervolgens een discussie aan te gaan?
 Ja. Ons officiële advies is dat het geen kwaad kan om door de securityscan te gaan ook in geval van zwangerschap. Een securitymedewerker mag vragen waarom een reiziger niet gebruik wil maken van de scan. 2/2 ^RSO
Nu is het toch weer wél hun officiële advies? Het probleem hier is echter dat Schipholmedewerkers dus helemaal niet het recht hebben om – uit naam van de veiligheid – naar ons privéleven te informeren. Het gevolg hiervan is dat mensen zich geïntimideerd voelen en in de loop der tijd minder snel actief zullen vragen om een zogenaamde ‘100 procent controle’ (dat klinkt eng, maar dat is gewoon ouderwets handmatig fouilleren).
Op het moment dat zwangerschap een traumatische ervaring voor je was, of je met iemand reist die nog niet op de hoogte is van het hopelijk blijde nieuws, kan dit zorgen voor ongemakkelijke situaties. Het lijkt me niet aan Schipholmedewerkers om reizigers onnodig in verlegenheid te brengen. Al helemaal niet gezien deze reizigers aangeven slechts van hun rechten gebruik te willen maken. De gemiddelde reiziger is niet in een situatie waarin deze zich vrij voelt om niet te antwoorden, waardoor er effectief druk uitgeoefend wordt.
In hoeverre is het stellen van een vraag over de reden tot weigering van een bodyscan, voor een burger die niet op de hoogte is van zijn mogelijkheid tot weigeren van antwoord, in overeenkomst met de regelgeving? Wanneer je je onder druk gesteld voel, of extra wordt gecontroleerd schendt dat mijn Europees gegarandeerde rechten  (artikel 18 onder het kopje suggestions).
Discussie weigeren Ik blijf dus gewoon om handmatig fouilleren vragen, En daarbij weiger ik hierover in discussie te gaan. Ik raad een ieder aan om hetzelfde te doen. Bijvoorbeeld omdat bij een nieuwe techniek de lange termijn risico’s, zeker voor frequent flyers , vaak nog helemaal niet zo duidelijk zijn als Schiphol ons graag wil doen geloven. (Zoals een natuurwetenschappelijk opgeleide vriend me influisterde: “mm-wavelength laat de water-moleculen in je lichaam dansen, je wordt van binnenuit gekookt. Dat is wat een magnetron met aardappelen doet. Gezond is anders.”) Schiphol zegt in haar folder zich te beroepen op onderzoek van het TNO, dezelfde partij die eerder bij hoog en laag beweerde dat de OV-chipkaart veilig was. Voordat die al vrij snel na invoering compleet werd gekraakt. ()
Als het gaat om veiligheid, is het statistisch gezien logischer om je zorgen te maken over kanker, dan om terroristen. Zeker aangezien het nog maar de vraag is of scanners überhaupt de veiligheid vergroten.  En anders simpelweg omdat je er het recht toe hebt.
En of ik zwanger ben? Gaat je geen flikker aan!

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Maxxer
Maxxer
15 jun. 2022 - 20:11
Heb vlucht gemist op schiphol maar mijn bagage is wel op bestemming aangekomen.... Pan am ?
Freeman2
Freeman2
20 aug. 2016 - 7:23
Zeer goed juridisch afgewerkt opinie over de nadelen en alternatieven voor de naakt-scans op Schiphol.
Robles
Robles
1 jun. 2015 - 10:04
Een webcare medewerker is de digitale variant van een callcenter medewerker. De vraag is of je er iets mee opschiet om met hun deze discussie te voeren.
Donutz
Donutz
1 jun. 2015 - 10:04
Ik ben 1 keer in de bodyscanner gegaan, en werdt alsnog gefouilleerd. Lekkere aparatuur dus... Sindsdien weiger ik de scanner uit principe, omdat dat ding dus ook niet perfect werkt en je geen 100% garantie hebt dat het allemaal wel veilig is. Dan maar fouileren, al vragen ze wel telkens waarom je er geen zin in hebt. Jammer dat het recht op weigeren niet duidelijk wordt gecommuniceert, ze vrezen vast dat dan meer mensen zouden weigeren.
DitBenIk2
DitBenIk2
1 jun. 2015 - 10:04
Ik heb tot nu toe altijd geweigerd om privacyredenen. Je krijgt inderdaad een domme discussie waar je niet op zit te wachten.
Brauswasser
Brauswasser
1 jun. 2015 - 10:04
Alfred blokhuizen Overigens vraag ik mij af, als je terroristische plannen hebt, waarom je uberhaupt de luchthaven zou willen opgaan om een vliegtuig te treffen. Buiten de luchthaven is het toeslaan veel makkelijker. Dit is zo’n plek. ● McDonald's Schiphol Noord - Loevesteinse Randweg Schiphol BigMac-menu er bij. Topdag. Voor nog geen € 10,00
TruusBeek
TruusBeek
1 jun. 2015 - 10:04
Alfred Blokhuizen, ma 01 juni 2015 13:39 Ja joh maak toch lekker je punt. want je laat je door een man met een V toch niet zeggen wat de regels zijn. Een man met een V, het moet toch niet gekker worden. wat denkt die man wel!
Vanes2
Vanes2
1 jun. 2015 - 10:04
Met het gebruik van ioniserende straling om onze veiligheid te vergroten wordt inderdaad een drempel overschreden. De vraag is wat is de efficiency van deze extra maatregel? M.a.w. wordt mijn kans op vervroegd overlijden er kleiner door: Welke kans is groter: Dat ik door de gevolgen van de bodyscan overlijdt of bij niet gebruiken bodyscan door de gevolgen van een terroristische aanslag? Gezien de lage sterftecijfers als gevolg van terrorisme moet de bodyscan dan wel heel erg veilig zijn. Benieuwd of dat een criterium was in het TNO onderzoek.
Vanes2
Vanes2
1 jun. 2015 - 10:04
Met het gebruik van ioniserend straling word inderdaad een drempel in het veiligheidsdenken overschreden. Hoewel lage vermogens geen risico horen te geven is er over herhaald gebruik weinig bekend. Zelf reis ik vaak naar de UK en weet niet of men daar ook Europese regels hanteert. Wel zie ik hier altijd een gewoon poortje naast de scan staan en ziet de operator slechts de plekken waar iets verdachts zit. En geen 'beeld' van het lichaam. Probleem blijft dat die informatie er natuurlijk wel is maar niet wordt getoond. Zelf weiger ik ook, al is het maar om een grens te trekken v.w.b. de privacy die zo langzamerhand steeds meer onder druk komt. En dan heb ik het nog niet eens over de efficiency vraag: Verkleint zo'n scan nu werkelijk mijn kans op vervroegd overlijden. M.a.w. welke kans is groter: dat ik sterf als gevolg van de bodyscan of dat ik zonder bodyscan sterf door terrorisme. Als de bodyscan werkelijk bijdraagt aan onze veiligheid moet het risico wel heel erg laag zijn.
Armagaddon
Armagaddon
1 jun. 2015 - 10:04
>>> Facit....wat een puberaal Schiphol gestuntel....Ancilla Tilia....heeft principieel volkomen gelijk in haar zeer lang relaas...wat zou niet makkelijker en respectvoller zijn. Door op de eventuele mogelijke zwangerschappen te waarschuwen ( daar er nog geen lange termijn wetenschappelijke onderzoeken zijn verricht...dus op eigen risico in de scan..) Dus 100% indekking voor Schiphol...!!
Warren2
Warren2
1 jun. 2015 - 10:04
Nog ff en fouilleren mag je ook weigeren. Maar daarna wel klagen als er een bom aan boord is.
theDawn
theDawn
1 jun. 2015 - 10:04
je bent zwanger dus ..... felixxx
TruusBeek
TruusBeek
1 jun. 2015 - 10:04
JT TJ, di 02 juni 2015 12:41 Reageer op JT JT Nog ff en fouilleren mag je ook weigeren. Het is ieders recht om dat te weigeren ( mooi is dat ) maar ik hoop dat vlieghaven en vliegmaatschappij dan haar recht en plicht doet gelden en de gene die van dat recht gebruikt maakt te weigeren!!!
123456zeven
123456zeven
1 jun. 2015 - 10:04
Er zijn meer luchthavens. Niet zo dicht bij 020, maar als jet onderwerp belangrijk genoeg is dan is een uurtje of twee treinen wel te overzien.
Zjenny
Zjenny
1 jun. 2015 - 10:04
Ik verbaas me weer hoe gemakkelijk mensen tot massadenken overgaan als er maar Veiligheid! BOM!! Terrorist! geblèrd wordt. !984 ..
GingerTed
GingerTed
1 jun. 2015 - 10:04
Ancilla, hier nadrukkelijk geëtaleerd als ex-playmate (mooier dan ooit hoor!) , verhaalt hier over de zogenoemde "naaktscanner" die volgens haar vernederend zou zijn (of zou kunnen zijn?) voor anderen die je er zich niet af nauwelijks over hoort beklagen, niet omdat ze dom en onwetend zijn, maar omdat ze het voor lief nemen i.v.m. hogere belangen, en een (wellicht naïef?) vertrouwen dat de mensen achter de knoppen niet zitten te genieten of zelfs stiekem een album samenstellen met voor hen als opwindend ervaren voze plaatjes van de gescande lichamen, en is daarom solidair door zich uit en soort 'use-it-or-lose-it'-opstelling bij voorkeur te laten betasten. Much ado nothing. En voor wie zwanger is? Dus het alternatief kiezen. Hebben we toch nog iets opgestoken (wat de zwangere vrouwen natuurlijk nog niet wisten en ook niet op gewezen werden.) No hard feelings Ancilla?
2 Reacties
Haastig
Haastig1 jun. 2015 - 10:04
"Much ado nothing." Ik vind het nogal wat, die oprukkende privacy-schendingen. Sluipenderwijs accepteren we maar dat we geen privacy meer hebben. Ik vind het irritant dat een gemiddelde NS-medewerker precies kan zien wanneer ik waar geweest ben. Het gaat m namelijk geen moet aan. Ik vind het irritant dat de overheid, ook als ik brave burger ben, noteert wanneer ik waar rijdt. Dat gaat ze namelijk geen moer aan. Ik vind het irritant dat waar wetgeving vroeger verhinderde dat de staat zomaar mocht meekijken in brieven en aan de telefoon, we dit principe zo overboord zetten nu een ander medium wordt gebruikt. Het gaat ze namelijk geen moer aan. Inmiddels mag je in je nakie voor de staat. Figuurlijk, of letterlijk? uitgekleed ter "beveiliging". Mijn lijf gaat ze geen moer aan. Om over het EKD maar te zwijgen. Het gaat ze geen moer aan. Qua beveiliging: het is irritant dat dergelijke zaken zo heftig ingezet worden want het is absolute schijnveiligheid. Als je wat naars wilt doen, dan verzin je wel wat. Er valt genoeg aan potentieel gevaarlijk dingen te kopen. Het is daarom volstrekt belachelijk dat je je piepkleine nagelvijl moet inleveren, als je daarna gewoon glaswerk krijgt. Het is volstrekt onzinnig dat je niet je waterflesje mag meenemen als je zonder vertrekken van je gezicht gewoon een flink aantal slokken neemt. Het is dan dus gewoon drinkbaar. Vreemd ook dat de waterflesjes weggegooid worden. Als ik bang zou zijn voor "explosie-gevaar" zou ik iets niet "gewoon" in de vuilnisbak mikken maar laten afvoeren door de EOD. Maar ja, dat ben ik.
PeterMiddle
PeterMiddle1 jun. 2015 - 10:04
Nee dat lijkt me niet.. U reactie heeft immers niets met haar stuk te maken..
Patrick Faas
Patrick Faas
1 jun. 2015 - 10:04
"Nou nee, dan keren we je helemaal binnenstebuiten!" Dat kan niet van een officiële woordvoerder komen. Als Schiphol weet wie zulke teksten namens hen publiceert, zal die persoon heus wel berispt worden. Allicht is de officiële lijn van Schiphol (net als van de KLM) kosmopoliet en politiek correct. Maar onder de werknemers vinden we waarschijnlijk wel dezelfde vooroordelen als bij het gros van de bevolking. Ongetwijfeld is met bang voor godsdienstfanatici die per vliegtuig naar de hemel willen. Al heb ik het zelf niet gezien, geloof ik de verhalen in de media over discriminatie van zichtbare moslims op luchtschepen wel. En ondertussen komt madam de Piraat aandacht tekort.
1 Reactie
DitBenIk2
DitBenIk21 jun. 2015 - 10:04
'Dat kan niet van een officiële woordvoerder komen. Als Schiphol weet wie zulke teksten namens hen publiceert, zal die persoon heus wel berispt worden.' Nee dat kwam van een beveiligingsmedewerker bij de scan. Ik ben overigens in soortgelijke woorden bejegend bij weigering. Verder een enorm trieste afsluitende zin. Wat een niveau.
schleborsjki
schleborsjki
1 jun. 2015 - 10:04
'Ja joh maak toch lekker je punt. want je laat je door een man met een V toch niet zeggen wat de regels zijn. Een man met een V, het moet toch niet gekker worden. wat denkt die man wel!' Er wordt simpelweg teveel macht toegekend aan mensen met een 'V', die daar duidelijk geen raad mee weten, dociele dame.
1 Reactie
TruusBeek
TruusBeek1 jun. 2015 - 10:04
Leergierig of gedwee ik weet voor de 100% zeker te weten dat u het laatste bedoelt.Ik ben de pubertijd allang ontgroeid, dus ik maak niet overal een punt van.
TruusBeek
TruusBeek
1 jun. 2015 - 10:04
Gewoon verdere toegang weigeren en flauwekul protest ( ik wil mijn punt maken want dat kan allemaal in Nederland!) is binnen kortst mogelijke tijd opgelost!
3 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen1 jun. 2015 - 10:04
Nee joh, van je rechten gebruik maken is allemaal onzin! Moeten we niet hebben hoor. Gewoon keurig doen wat een man met een V op zijn jasje zegt. Vooral geen eigen mening hebben! Moeten we niet hebben. Allemaal lastig. dan moeten we opeens nadenken waarom e.e.a. ook alweer in het leven is geroepen. Dus niet zelf denken, luisteren naar de orders! (cmo)
Tom Meijer
Tom Meijer1 jun. 2015 - 10:04
"Gewoon verdere toegang weigeren en flauwekul protest ( ik wil mijn punt maken want dat kan allemaal in Nederland!) is binnen kortst mogelijke tijd opgelost! " Befehl ist Befehl. Nadenken niet gewenst.
Arie Roos
Arie Roos23 aug. 2016 - 11:13
Tuurlijk, Truus. Privacy is maar flauwekul, of niet ?
bv-user-84072
bv-user-84072
1 jun. 2015 - 10:04
Tsja, privacy is verdwenen als je het vliegtuig neemt. En bedankt terroristen. Zo'n bodyscanner heb ik trouwens liever dan handmatig fouileren, maar zo heeft ieder zijn voorkeuren.
1 Reactie
schleborsjki
schleborsjki1 jun. 2015 - 10:04
Heb je iets niet te verbergen?
TruusBeek
TruusBeek
1 jun. 2015 - 10:04
Alfred Blokhuizen, ma 01 juni 2015 13:43 Ik zie duidelijk dat het een man is maar verder niets. hebben ze tijdens de scan u naar uw naam gevraag dus is deze scan met NAW gegevens opgeslagen ? De scan is al anoniem maar de opslag is het nog meer lijkt mij.
1 Reactie
Haastig
Haastig1 jun. 2015 - 10:04
Dat vraag ik me af. Er wordt het een en ander gehacked. Je ziet niets op het schermpje ter plekke, maar ik weet niet of er niet ergens anders iemand mee kan kijken. Gemiddeld genomen kunnen bv systeembeheerders bij nagenoeg alle bestanden: hoe weet je dat hij niet een verzameling aanlegt? Timestamps en camerabeelden zeggen een hoop. Kan je leuk zeggen dat je geen naaktfoto's moet maken met je iphone, maar nu kan er één opduiken uit andere hoek. U en ik zijn waarschijnlijk wat minder interessant, maar een Maxima, of Rutte of een andere beroemdheid zijn natuurlijk wel interessant. Zelf als ik anoniem ben, vind ik het wel een vervelend gevoel dat er naaktfoto's van mij rondzwerven. Zeker omdat ik niet naakt voor de camera ga.
gommer
gommer
1 jun. 2015 - 10:04
Ik ben toch wel benieuwd waarom deze dame het over een naaktscanner heeft. Moet ze haar kleren uittrekken, of is de scanner vergelijkbaar met dat mysterieuze brilletje van vroeger, waardoor je mensen zonder kleren zou kunnen zien?
2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen1 jun. 2015 - 10:04
Dit linkje laat zien wat men kan zien bij de bodyscan: http://www.wired.com/wp-content/uploads/2014/08/tsa-scans-pistol.jpg Nu is dat beeld afgeschermd in de openbare ruimte, maar dit is wat de bodyscan ziet en opslaat. Is het beeld duidelijk voor u?
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra1 jun. 2015 - 10:04
http://nl.wikipedia.org/wiki/Securityscan
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen
1 jun. 2015 - 10:04
Daarbij komt nog dat na die fijne bodyscan 6 van de 10 mensen alsnog moeten worden gefouilleerd, omdat de scanner verdachte plekken toont op het beeldscherm. Ik observeerde e.e.a. al een paar keer en ik sprak daar later een beveiliger over. Na het afschaffen van de poortjes moest men 2 tot 3 maal zo vaak de mensen betasten, zonder enig resultaat. De plekken waar het bij mij altijd fout gaat, volgens de bodyscanner is onder de oksels en ten hoogte van mijn hart. Ik maak er altijd een grap van en zeg dan dat het mijn gouden hart is. Helaas kunnen de keihard werkende beveiligers die grap niet altijd waarderen of horen 'm waarschijnlijk niet eens door de enorme werkdruk. Eigenlijk is het zo langzamerhand zo dat de vliegindustrie blij is met haar vloot en bestemmingen, maar balen van al die klanten / reizigers! Die zijn allemaal levensgevaarlijk en mogelijke terroristen. Terwijl juist nu de laatste 20 jaar blijkt dat vooral regeringen vliegtuigen neerhalen (VS, Libie, Rusland of Ukraine)> En ook piloten zijn gevaarlijk. 2 Vliegtuigen in korte tijd neergestort, waarvan 1 100% zeker door toedoen van de piloot. Overigens vraag ik mij af, als je terroristische plannen hebt, waarom je uberhaupt de luchthaven zou willen opgaan om een vliegtuig te treffen. Buiten de luchthaven is het toeslaan veel makkelijker. Maar goed, de veiligheidsindustrie en rechtse clubs praten ons onveiligheidsgevoelens aan en de bevriende veiligheidsindustrie levert uiteraard graag de peperdure oplossingen bij. Uiteraard betalen wij als klant in de veiligheidstoeslag zelf al die belachelijk hoge kosten. En de mensen die we betalen zijn vaak niet eens in staat om je beleefd te woord te staan. Ik werkte enkele jaren bij een touroperator en had daardoor vaak te maken met al die veiligheidsvoorschriften. Ik heb de maatregelen ziet stapelen en stapelen. Duurder en duurder zien worden.
3 Reacties
kindval
kindval1 jun. 2015 - 10:04
"Maar goed, de veiligheidsindustrie en rechtse clubs praten ons onveiligheidsgevoelens aan " Maar natuurlijk, het ligt weer eens aan rechts en eigenlijk is er helemaal geen reden tot zorg en voorzichtigheid... Dream on....
eeweew
eeweew1 jun. 2015 - 10:04
Dit is ook een goed voorbeeld van waar het compleet mis kan gaan: https://youtu.be/DPajssyFYfA Nou is dat natuurlijk heel redelijk zeldzaam geval, maar het is wel een vorm van discriminatie die we niet zouden moeten willen.
adriek
adriek1 jun. 2015 - 10:04
Het is inderdaad opvallend hoe veel nadruk nog op de (schijn) beveiliging ligt. Je flesje frisdrank mag niet mee naar binnen want oeioei... Een insulinespuit gaat overigens, ongecontroleerd, wel mee het vliegtuig in. Je moet er niet aan denken wat in met zo'n glazen capsule mee zou kunnen smokkelen... En de meeste van die maatregelen worden ons opgelegd door onze Amerikaanse bondgenoten. Binnenkort voeren wij zelfs braaf de Amerikaanse controles uit om de efficiency van de Amerikaanse luchthavens te vergroten, deels op onze kosten waarschijnlijk... https://fd.nl/economie-politiek/1104244/amerikanen-willen-grenscontrole-kunnen-uitvoeren-op-schiphol Je vraagt je sowieso af hoe al deze maatregelen bekostigd worden. Aan de ticketprijzen is weinig te merken, dus ik vrees dat de belastingbetaler (vliegend of niet) tenminste een deel van de rekening betaalt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor