1.262
6

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Seks verkoopt niet

Ivan maakt korte metten met de gedachte dat seks verkoopt

In de reclamewereld is bekend dat seks verkoopt. Een foto van een schaars geklede dame bij een fles bronwater schijnt al te werken. En een stoeipoes boven op de motorkap van een glimmende onbetaalbare auto schijnt voor mannen ook een argument te zijn om nog eens te overwegen zo´n beest van een auto aan te schaffen. Bij het aan de man of vrouw brengen van kleding is het ook noodzakelijk geworden om te laten zien hoe sexy het staat. Is het dan misschien ook een idee om goede doelen daarop mee te laten liften?

Als je dit sexy product koopt dan schenken we een deel van de opbrengst aan hongerige kindjes.. Sommige producenten van sexy kleding associëren bijvoorbeeld hun shirtjes met de strijd voor een beter milieu. En helpt het?
Volgens een in het Journal of Consumer Research gepubliceerd onderzoek niet. Hoewel vrouwenlichamen in reclamebeelden sterk oververtegenwoordigd zijn hoef je ze niet te tonen om heren de portemonnee voor een goed doel te laten trekken. Ze voelen zich dan namelijk niet betrokken bij de wereld en geven niets. Het onderzoek werd gedaan door mannen tussen 18 en 24 (studenten zullen we dus maar aannemen) te interviewen nadat ze afbeeldingen van sexy dames, of mooie landschappen of niets te zien hadden kregen.

Mannen die de leuke dames zagen bleken zich meer bezig te houden met hoe hun lichaam voelde (vermoeid, opgewonden, verveeld) dan met verantwoordelijkheid voor de wereld rondom ons. Door de beelden voelden ze zich minder betrokken bij de wereld. In spelletjes voelden ze er ook niets voor een klein beetje geld aan een medespeler te geven nadat ze opwindende leden van het andere geslacht gezien hadden. Ze hadden evenmin zin om een T-shirt aan te schaffen ter bescherming van bedreigde diersoorten.

Dat seks niet altijd verkoopt weten we eigenlijk wel, want het blijkt sterk afhankelijk van het product dat je aan de man wilt brengen.  Door dit onderzoek weten we dat het ook zinloos is om ter bevordering van goede doelen te doen. Maar kun je dat niet van te voren bedenken? Wie denkt nu dat mannen zich meer in gaan zetten voor bedreigde diersoorten bij het zien van een half geklede dame?


Het laatste boek van Ivan Wolffers is ‘Als de tijd voor altijd stil zou staan

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: 
klik hier voor een overzicht


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (6)