Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Shell: groen van buiten, fossiel van binnen

  •  
10-04-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
65 keer bekeken
  •  
33946965092_58fc570cc7_h

© cc-foto: Carlos Soler

Je zou toch verwachten dat als Shell bomen gaat planten, ze daar zelf geld voor vrijmaakt. Nee hoor: voor het CO2-neutraal tanken betaalt de consument gewoon met de eigen portemonnee.
Eergister maakte Shell bekend dat je voor 1 cent per liter benzine bij kunt dragen aan het oppoetsen van hun imago. Met deze actie slaagt Shell om negatieve berichtgeving over het bedrijf onder te sneeuwen en het bedrijf weer positief in het licht te brengen. Een groen laagje verf over een grijze industrie die niet van plan is te veranderen.
Natuurlijk, een kleine investering in vergroening beter is dan helemaal géén. Maar zelfs de natuur komt er met deze greenwashing-actie slecht vanaf. Je zou toch verwachten dat als Shell bomen gaat planten, ze daar zelf geld voor vrijmaakt. Nee hoor: voor het CO 2 -neutraal tanken betaalt de consument gewoon met de eigen portemonnee. De bijdrage van een cent per liter is ook nog eens vrijwillig. Het is een klassiek voorbeeld van een bedrijf dat de verantwoordelijkheid bij de klant legt, maar zelf weinig doet.
Shell investeert veruit het meeste geld in fossiele brandstoffen en niet in de energietransitie. Ze wil volgend jaar 1 tot 2 miljard investeren in vergroening. De rest van het investeringbudget, nog 95%, gaat naar olie en gas. Bovendien wijst niets er op dat Shell haar uitstoot genoeg vermindert om onder de 1,5 graden aardopwarming te blijven. Het enige wat Shell zelf betaalt aan deze actie is 17 miljoen euro voor bosbouw in Nederland. Een koopje voor Shell om naast het Nederlandse landschap, vooral het imago te vergroenen. Het zal niet lang duren voor ze ook haar rood-gele logo aanpast.
Door het bericht dat men CO 2 -neutraal kan tanken voor 1 cent per liter leidt Shell ook slim de aandacht af van afgelopen vrijdag. Toen werd Shell gedagvaard in de klimaatzaak door zeven organisaties en meer dan 17 duizend Nederlandse burgers. Shell wordt in deze zaak verantwoordelijk gehouden voor te lage ambities en een lobby tegen effectief klimaatbeleid.
Zijn we dan nooit tevreden? Niet zolang persberichten van Shell voor 56% over vergroening gaan, terwijl maar 5% van haar  investeringen duurzaam zijn. Niet zolang Shell haar imago oppoetst door 10-13 jarigen te bespelen op het ‘Generation Discover festival’. Niet zolang Shell de politiek bespeelt en winstbelasting ontwijkt.
Zelfs interne kritiek heeft Shell weten te smoren. Follow This, de meest kritische groep aandeelhouders, neemt een ‘adempauze’ en dient dit jaar geen klimaatresolutie in bij de aandeelhoudersvergadering. Dus voor iedere automobilist op zoek naar een pomp: als je een medewerker met een pot groene verf een grote schelp ziet verven, pas op! Van binnen blijft de schelp van Shell nog altijd fossiel.

Meer over:

opinie, shell, klimaat, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.