1.415
98

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Verkeersleiding spoor heeft geen back-up; bewijs van falend bestuur

Het is niet acceptabel dat je het belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland lam kunt leggen door een enkel verkeersleidingscentrum uit te schakelen

Doordat de verkeersleidingspost ontruimd is, is alle treinverkeer in en rondom Utrecht (Woerden, Gouda, Alphen a/d Rijn,Geldermalsen, Rhenen, Ede-Wageningen en van Utrecht richting Bilthoven, Hilversum Sportpark, Breukelen) onmogelijk. Ook is het onmogelijk omroepberichten op de stations in Utrecht en omgeving te doen” , staat er op de site van de NS”. Er is blijkbaar geen back-up, als de reguliere verkeersleiding niet kan functioneren. Evenmin kan de NS in contact treden met het publiek op het station.

Een ongeluk ligt in een klein hoekje en dingen lopen fout, maar het is niet acceptabel dat je het belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland lam kunt leggen door een enkel verkeersleidingscentrum uit te schakelen.

Nu is het brand. De volgende keer zijn het de terroristen waar we in Nederland zo scherp op zijn, dat we zelfs een duurbetaalde ambtelijke coördinator hebben om deze bedreiging voor onze veiligheid af te wenden. Die doet blijkbaar weinig aan preventie, want als terroristen toeslaan op het Utrechtse station en de verkeersleiding uitschakelen, dan is er geen mogelijkheid om met de massa op de perrons in contact te treden. Er is vast ook niks om iedereen dan sms-jes te sturen of zo, als niet eens de luidsprekers functioneren. 

Aan voor de hand liggende preventie wordt ondertussen niets gedaan. Anders was de verkeersleiding wel gewoon vanaf een ander punt doorgegaan. Het moet niet zo ingewikkeld zijn om dát te regelen en – ja, het zal wel een paar centen kosten – maar dat is geen weggegooid geld. We hebben ook voor honderden miljoenen een stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg gelegd voor een hoogwater dat statistisch eens in de tienduizend jaar voorkomt.

Maar het openbaar vervoer kan zó ontregeld worden: een beetje rook is al voldoende. Men heeft er gewoon niet aan gedacht. Men is het vergeten. Men heeft niet aan de risico’s gedacht. Of  de ambtenaar die de zaak aan de orde stelde, heeft een tik op de vingers gekregen, omdat er nu eenmaal bezuinigd moete worden. Dat is een blijk van falend bestuur.

In het ontwikkelingsbeleid blaast Nederland nogal hoog van de toren over “good governance”.  Misschien is het passend als ons land ook eens de hand in eigen boezem stak.

Ik heb er weinig hoop op. De komende dagen zal wel worden duidelijk gemaakt dat het allemaal een samenloop van omstandigheden was waar uiteindelijk iedereen – en dus niemand – verantwoordelijk voor was. Daarna volgt nog enig vertrouwenwekkend gebrom van mr. Ivo Opstelten, minister van VEILIGHEID en justitie.

Daarmee is de kous dan af.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (98)