Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Klimaatchaos: de echte vluchtelingencrisis moet nog beginnen

  •  
01-11-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
73 keer bekeken
  •  
Nieuw-Zeeland wil een speciaal visum invoeren voor klimaatvluchtelingen van naburige eilanden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld veel Europese collega’s, heeft de nieuwe regering een speciale minister voor Klimaatverandering aangesteld om toekomstbestendig beleid te maken. Volgens de huidige internationale afspraken is ‘vluchten voor klimaatverandering’ geen grond voor het verkrijgen van een humanitair visum, maar daar wil de regering verandering in aanbrengen. De gevolgen van klimaatverandering zijn al geruime tijd concreet voelbaar op eilanden in de Grote Oceaan.
Klimaatchaos Naast het stijgen van de zeespiegel is ook de toename van extreem weer een zorgwekkend gevolg van de opwarming van de aarde. Verwoestende orkanen razen de afgelopen maanden met ongekende felheid over Houston, Sint-Maarten, Dominica, Puerto Rico en Ierland. ZEMBLA INTERNATIONAAL toont vanavond een indrukwekkende documentaire van de Amerikaanse publieke zender PBS. Amerikaanse wetenschappers, hoge oud-bestuurders en militairen waarschuwen voor verregaande consequenties van klimaatverandering. Volgens hen hebben droogte en overstromingen al een rol gespeeld bij het ontstaan van de burgeroorlog in Syrië, de groei van terreurbewegingen zoals IS en Boko Haram, en de vluchtelingen stromen naar het Westen. Dit is nog maar het begin, waarschuwen ze.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Pluurkje
Pluurkje
5 nov. 2017 - 14:48
1 de Malediven .klagen al meer dan 20 jaar over stijging grote oceaan zo ook Tuvalu en meerdere eilandgroepen ..echter is deze zelfs gezakt voor wie iets verder kijkt dan zijn neus lang is en niet zo maar klakkeloos iets aan neemt is dat binnen 1 minuut te vinden . Morgen kunnen wij een stop maken aan de economische vluchtelingen .die wij nu in eens klimaatvluchtelingen noemen .. u kent het verschijnsel droogte in de sahel en de bij behorende beelden vast wel hoe moeilijk is dit nu op te lossen .. dat is het dus niet het is een kwestie van willen .. oplossing Afrika herbergt zo wat de grootste zoetwater reserves ter wereld de Nijl grootste rivier ter wereld de zoetwater bassins onder de Sahara zijn gigantisch .dat wist khaddafie maar al te goed . Hoe moeilijk is het nu om pijpleidingen aan te leggen van het Victoria meer of de Nijl of de ondergrondse meren .naar die gebieden .. niet dus .want wat met olie kan .kan dus ook met water en begin nu niet over afstanden hoogtes en al die onzin want vanaf Siberië liggen leidingen van olie e gas naar Europa en dat is toch echt stukje verder dan vanaf de Nijl naar de hoorn van Afrika .... dus is dat geen probleem . U zegt niet rendabel .. alsof al die miljarden ontwikkeling hulp rendabel is geweest .
Minoes&tuin
Minoes&tuin
4 nov. 2017 - 9:44
Wij zullen er wel een paar Spaanse vluchtelingen bij krijgen :) https://inspanje.nl/economie/10053/geldstroom-van-spanje-naar-belastingparadijzen-in-een-jaar-tijd-verviervoudigd/ Zou het de droogte zijn en/of de bosbranden? Beter hadden wij het geld gestopt in 'werkelijke' (klimaat)problemen.
henk-alexander
henk-alexander
3 nov. 2017 - 13:46
Klimatologische veranderingen (droogte, stormen, overstromingen e.d.) brengen migratiestromen op gang. Die kunnen leiden tot sociale instabiliteit, oproer en zelfs revoluties als een maatschappelijk systeem al de kiemen in zich draagt van fundamentele sociale ongelijkheid. De Amerikaanse (!) documentaire laat militairen aan het woord die ons het schrikbeeld van een mondiale rampspoed voorhouden. Volgens hen zal die een destabiliserende uitwerking hebben op de wereldorde die zij voorstaan - er zijn ruim 600 Amerikaanse militaire bases die deze orde wereldwijd moeten handhaven. Het hoeft niemand te verbazen dat de gevolgen van de klimaatverandering dan ook om een Amerikaans militair antwoord vragen. Logisch want de geschiedenis leert ons dat er opstanden en revoluties komen als het fundamentele verdelingsvraagstuk niet wordt aangepakt. Nu wordt men op een demagogische manier afgeleid met doomscenario's en vijandbeelden. Dit wil niet zeggen dat klimaatverandering een hoax is.
Yoda2
Yoda2
3 nov. 2017 - 10:36
@Klaas Overbevolking is wel degelijk een probleem Klaas, vraag dat maar aan het dierenrijk. Verder doen die 80% van jou (bron?) er alles aan om de levenstijl van de "grootverbruikers" te verkrijgen. En dat lukt ook aardig! "By one calculation, there are now more than 1.7 billion members of “the consumer class”—nearly half of them in the developing world. A lifestyle and culture that became common in Europe, North America, Japan, and a few other pockets of the world in the twentieth century is going global in the twenty-first." http://www.worldwatch.org/node/810 Tot slot raad ik je aan om eens ter plekke te gaan kijken hoe men met de leefomgeving omgaat in bijvoorbeeld Afrika.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
3 nov. 2017 - 6:18
De groei van IS misschien wel maar het ontstaan daarvan en de huidige destabilisatie is aan veel meer te wijten dan aan klimaatverandering alleen. In die zin vind ik het gaan lijken op ontkennen van de invloed van Amerikaans ingrijpen op de huidige oorlogen, inclusief mede veroorzaken van burgeroorlogen....tenminste als ik het goed lees. Ik heb Zembla niet gezien maar hier wordt wel heel veel op een hoop gegooid al ben ik het met de strekking eens dat klimaatverandering vele vluchtelingen en destabilisatie teweeg brengt en zal brengen en dat er hoognodig ingegrepen moet worden. Maar ergens stoort mij iets aan dit artikel...
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 nov. 2017 - 6:21
Maar ongelijkheid en armoede door andere oorzaken doen dat ook en met het veroorzaken daarvan gaan we lustig door... De ene hand gaat de ander toch niet witwassen hoop ik.
Klaas Vaak2
Klaas Vaak2
2 nov. 2017 - 23:40
Twintig procent van de wereldbevolking is verantwoordelijk voor 80% van de consumptie en maar blijven roepen dat die 80% die toch al bijna niets consumeert zich (geboorte-)beperkingen moet opleggen. Rekenen is niet jullie sterkste kant.
1 Reactie
ruma ankka
ruma ankka3 nov. 2017 - 12:00
Waarom zo fanatiek in de ontkenningsmodus dat overbevolking een probleem is? Misschien woon je zelf ergens op het rustieke Franse platteland, ik noem maar wat geks. Daar merk je er niet veel van. Natuurlijk is overconsumptie door een deel van de wereldbevolking óók een probleem. Beide problemen zorgen ervoor dat de aarde steeds minder leefbaar wordt, en beide problemen moeten aangepakt worden.
benkvan
benkvan
2 nov. 2017 - 20:25
Als iedereen nu eens begint met minder kinderen te maken. (over de hele wereld) Dan is het in ieder geval geen dweilen met de kraan open.
Raphael2
Raphael2
2 nov. 2017 - 16:44
Ik vind de politieke woorden klimaatverandering en overpopulatie tamelijk duister en gevaarlijk om zo maar na te praten. Zeg niets dat je niet kunt bewijzen en laat je niet foppen.
Apropos
Apropos
2 nov. 2017 - 9:28
Het onderliggende probleem van de klimaatverandering is de overbevolking. Maar daar hebben we het niet over. Natuurlijk.
7 Reacties
Buzzer
Buzzer2 nov. 2017 - 11:51
Prima opmerking, daar praat niemand over, de oorzaak is ondergeschikte materie.
johannn2
johannn22 nov. 2017 - 20:32
Apro, Buz, En daaronder het werkelijke probleem: de mens. .
johannn2
johannn22 nov. 2017 - 20:43
Overbevolking heeft niet alleen te maken met het aantal nakomelingen. Ook met de overleving daarvan , het maar niet dood willen gaan van de vorige generaties, de hulpbronnen per hoofd die ze voor zich opeisen - welvaart, economische en ecologische voetafdruk -. Een klein stukje land kan met veel mensen niet overbevolkt zijn, en een veel groter stuk met weinig mensen wel. .
johannn2
johannn22 nov. 2017 - 20:46
Correcties 1- Deze reactie was bedoeld als zelfstandig. had hier niet moeten staan 2- "aantal" nakomelingen moet natuurlijk zijn percentage .
Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis2 nov. 2017 - 21:44
Het echte onderliggende patroon is volgens mij het consumptiegedrag van de bevolking. Of de bevolking te snel groeit weet ik eigenlijk niet. Ik zou eigenlijk het liefst het kapitalisme als schuldige aan willen wijzen. Het streven naar maximale winst op de korte termijn, zonder daarbij rekening te houden met het welzijn van toekomstige generaties.
Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 nov. 2017 - 23:19
Het onderliggende probleem van de klimaatverandering is dat 20% van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor 80% van de consumptie. Overbevolking is een rechts sprookje.
Haastig
Haastig3 nov. 2017 - 13:58
Klaas Vaak 3 november 2017 at 00:19 "Het onderliggende probleem van de klimaatverandering is dat 20% van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor 80% van de consumptie. Overbevolking is een rechts sprookje" Dat komt omdat jij alleen kijkt naar klimaatverandering en andere mensen ook kijken naar andere aspecten. Bijvoorbeeld: als een land al in 1973 te droog was voor een bevolking van 30 miljoen, nogmaals te droog in 1984 met 40 miljoen mensen, moeten we niet héél verbaast zijn als er weer problemen zijn in 2017 met een bevolking van 102 miljoen. Ik zou dan zeggen dat ze een bevolkingsoverschot hebben. Daarbij geef je inderdaad mooi aan dat het alleen goed komt met ons, als we -net als die overige 80% - bereidt zijn onze gehele welvaart op te geven. We moeten er dus niet naar streven dat het leven van de 80% beter wordt, maar dat ons leven slechter wordt: terug in welvaart naar het niveau van de armste 80%. Hop, weg met die computer!
Yoda2
Yoda2
2 nov. 2017 - 9:24
@Cliff Gewoon feiten Cliff. Ik ben net terug uit NZ en in tegenstelling tot wat jij klaarblijkelijk zonder research gewoon maar aanneemt, is Labour daar voor beperking van de immigratie! En het aantal asielzoekers staat in geen enkele verhouding tot die in Europa. https://www.newsroom.co.nz/2017/10/24/55445/labour-wins-on-immigration
1 Reactie
jandebakker
jandebakker2 nov. 2017 - 18:36
Het gaat Cliff waarschijnlijk vooral om het sociale stelsel daar. Helaas voor Cliff snappen de Nieuw Zeelanders dat een verzorgingsstaat alleen houdbaar is als je grenzen stelt aan de instroom van kansarme migranten.
Agent Dubbel
Agent Dubbel
2 nov. 2017 - 7:10
De migratie uit deze landen heeft slechts indirect een oorzaak in de lichte en zeer geleidelijke klimaatontwikkelingen, die bovendien niet inhouden dat het overal droger en dus de grond onvruchtbaarder wordt. Hoofdoorzaak zijn zoals altijd al de tribale samenlevingen met corrupte regimes waarbij een kleine door etniciteit bepaalde elite de rest van de bevolkingen in verschillende mate uitbuiten en niet zelden ook vervolgen. Deze structureel onder repressie en in veel gevallen ook vervolging door anderen levende volken zijn daarom volstrekt overgeleverd aan jagen, verzamelen, en als ze geluk hebben zeer primitieve vormen van landbouw die neerkomen op roofbouw op de vaak in principe duurzaam te bebouwen landgronden. Door die structurele roofbouw blijft er steeds minder natuur en geschikte landbouw over. Buiten dit alles kunnen klimatologische veranderingen ook nog een rol spelen maar waar deze gevolg zijn van een slecht omgaan met milieu, inclusief het verspreiden van broeikasgassen, niet in de laatste plaats door deze samenlevingen zelf die anders dan het Westen weinig tot niets aan milieumaatregelen doen. Zouden de regimes en het tribalisme vervangen worden door behoorlijk bestuur en er toegang tot onderwijs voor de gehele bevolking toegestaan werd inclusief toegang tot de arbeids- en commerciële markt dan groeiden de bomen er letterlijk en figuurlijk tot in de hemel inclusief de paar graden extra warmte.
1 Reactie
Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 nov. 2017 - 23:26
"Hoofdoorzaak zijn zoals altijd al de tribale samenlevingen met corrupte regimes" Hoofdoorzaak is dat 20% van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor 80% van de consumptie en -anders dan de plaatselijke bevolking- genoeg geld heeft om die regimes om te kopen om zich meester te maken van de grondstoffen van dat land. "Zouden de regimes (...) vervangen worden door behoorlijk bestuur" Wie gaat die regimes vervangen?
Wittemuis
Wittemuis
2 nov. 2017 - 2:09
Landen rond de evenaar zijn het eerst de klos althans dat begrijp ik ervan. De Afrikaanse landen waar het veelal sowieso geen leven is , met een mobiel in je hand waar je kennis maakt hoe het anders kan en weg ben je, zou ik ook doen . Cliff wil om mindere redenen al vertrekken naar Nieuw Zeeland en ook hij heeft gelijk , ik verkies IJsland voor mijn escape. Vandaag lang politiek 24 aan gehad , ik heb mij eigenlijk aan alles geërgerd , een al theater , nu even afwachten wat de coalitie in de hoed had zitten om iedereen weer tevree te stellen , zou mij niet verbazen dat de 1.4 miljard dividend ineens vrij komt net zo plots als het is verschenen . De oppositie onder de ballen gekieteld en Buma gaat verder , volgens mij is hij eigenlijk de MP , brrrrrr .... dan maar brrrrrrr in IJsland !!
5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2017 - 11:47
Eén van de belangrijkste voorwaarden om in IJsland te mogen wonen is dat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien (werkgeversverklaring, pensioen ed.). Het leven is er ook nog eens duur.
Machiels**1993
Machiels**19932 nov. 2017 - 13:03
Ik heb trouwens een jaar in IJsland gewoond (als fulltime masterstudent aan een IJslandse universiteit). Dacht doe eens gek, doe eens iets leuks. Het is een ongelooflijk fijn land om te wonen. Zoveel ruimte, zoveel natuur. kwaliteit van het leven is beter dan in Nederland. Maar geen land zonder problemen natuurlijk. Het heeft een kleine bevolking waar je maar moeilijk deel van wordt. Qua ligging is het ook problematisch omdat je vrij geïsoleerd bent. Geen vluchten naar Azië bijv. waar ik veel contacten heb. Maar je krijgt er een hoop voor terug. Het is een super land om naar te reizen, maar een rottige plek om van vandaan te reizen. Back to the point, landen in (sub)tropisch plekken worden inderdaad als eerst geraakt. Arabië kan te heet worden, tropische eilanden kunnen onder water komen, landen kunnen te droog worden, de woestijn breidt zich uit. Ook in Spanje kan een woestijn komen en landen aan de middellandse zee drogen op.
Machiels**1993
Machiels**19932 nov. 2017 - 13:04
Overigens mag je als EU burger gewoon in IJsland wonen. Maarja je zal op den duur toch genoeg geld / inkomsten moeten hebben.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2017 - 17:16
"Het heeft een kleine bevolking waar je maar moeilijk deel van wordt." Dat geldt voor heel Scandinavie trouwens. Dan is meestal wel bevordelijk als je mee wil doen om de taal te leren. Dat gaat niet meevallen.
benkvan
benkvan2 nov. 2017 - 20:28
Machiels**1993 2 november 2017 at 14:04 Overigens mag je als EU burger gewoon in IJsland wonen. Maarja je zal op den duur toch genoeg geld / inkomsten moeten hebben. Verdomd goeie optie. Ben al een tijd aan het rondkijken, want hier loopt het finaal uit de klauwen als het zo door gaat.
Klaas Vaak2
Klaas Vaak2
1 nov. 2017 - 19:21
Ja, die bevolkingsexplosie. Neem nu eens een weinig ontwikkeld land met een katholieke bevolking, zoals Brazilië: geboortecijfer - 1,79 kinderen/vrouw. Huh, daar klopt iets niet natuurlijk.
12 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew1 nov. 2017 - 21:05
De CIA zegt: 1,76 voor Brazilië in 2016, dus ongeveer gelijk. Het zal wel kloppen. Thailand staat op 1,51, ook veel lager dan ik dacht. Niger daarentegen scoort 6,62. Dat betekent dat een vrouw uit Niger bij ongewijzigd 'beleid' 290 achterkleinkinderen kan verwachten. Andere Afrikaanse landen en enkele in het Midden-Oosten scoren ook hoog. Even ter vergelijking: Brazilië: 5 à 6 achterkleinkinderen Thailand: 3 à 4 achterkleinkinderen Nederland: 5 à 6 achterkleinkinderen Bron: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html Dat is het echte probleem waar moeder aarde mee kampt. Leuker kan ik het niet maken.
ruma ankka
ruma ankka1 nov. 2017 - 21:20
Dan zijn ze daar kennelijk bij zinnen gekomen, dit in tegenstelling tot veel landen in Afrika, MO, India, Bangladesh.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2017 - 21:46
Syrie daarentegen van 4 miljoen inwoners in de jaren 1950 naar 22 miljoen in de laatste jaren. In 2015 nog een geboorte cijfer van 2,9 (in Irak 4,5). In Iran geeft men er echter de brui aan.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2017 - 23:30
Thailand? succesvolle geboortebeperkingsprogramma's van de overheid, en kinderen zijn duur. M.n. de urbane populatie wacht met trouwen en dat betekent al automatisch kleinere gezinnen. Er rust geen stigma op lang vrijgezel zijn.
Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 nov. 2017 - 1:54
Het lijkt me dat jullie het nog steeds niet snappen: dat moet je eens vergelijken met de cijfers van 50 jaar geleden. Jullie gaan er steeds maar vanuit dat de geboortecijfers gelijk blijven, terwijl die juist overal dalen. Ik kan me wel voorstellen dat jullie een handje willen helpen, dan moet je zorgen dat ze overal elektriciteit hebben en een TV, zo simpel is dat.
Appie Mohamud
Appie Mohamud2 nov. 2017 - 3:45
Bevolking groei heeft weinig met bevolkingsgroei te maken maar meer met klimaat. Klimaat vluchteling is al sinds de 1700 gaande toen europa al zijn wild en bossen jad uitgeroeid voor het bouwen van kastelen en steden. Ze moesten op zoek naar iets anders en kwam het andel met het oosten. En de rest is natuurlijk bekend. https://youtu.be/RkicPYuEv2E De geboorte cijfers zijn hrt groots in africa, maar kwa oppervlakte kan Afrikaanse continent dat groei makkelijk aan mits de grondstoffen eerlijk verdeelt worden en natuurlijk klimaat beter verzorgd dan de situatie in de Niger delta. https://thetruesize.com Ps. Dit is een leuk kaart om mee te spelen, wist je dat Indonesië en Australië net zo groot zijn als de Noord America zonder canada? Maar dat ook heel US het gehele europees continent indie Japan en china als geheel verdwijnen kwa oppervlakte in africaanse continent? Probeer het uit. Pps. Ja africa is droog maar bezit ook wel het grootste hoeveelheid aan grondwater waar dan ook ter wereld dankzij een uitgedroogd zee op een plek wat we nu kennen als de Sahara. Nogmaals de kunst blijft eerlijk verdelen en het verzorgen van je klimaat. http://www.bgs.ac.uk/research/groundwater/international/africanGroundwater/mapsDownload.html.
Appie Mohamud
Appie Mohamud2 nov. 2017 - 3:46
Excuse er moet natuurlijk staan: Klimaatvluchtelingen heeft weinig met bevolkingsgroei te maar meer..........
Piet de Geus
Piet de Geus2 nov. 2017 - 7:40
"Dat betekent dat een vrouw uit Niger bij ongewijzigd ‘beleid’ 290 achterkleinkinderen kan verwachten." Je vergeet dat het aantal kinderen is gekoppeld aan de levensverwachting. Die is in Niger bijvoorbeeld 62 jaar en in Brazilië bijna 75. Hoe meer kinderen in leven blijven, des te minder worden er gemaakt. Waarbij een verzorgingsstaat de garantie die nakomelingen voor de oude dag vormen overigens kan overnemen. Wel is het zo dat het kindertal de levensverwachting op een afstandje volgt. De grootste bevolkingsgroei zie je daarom in landen waar de levensverwachting sterk aan het toenemen is, te beginnen met een daling van de kindersterfte. Het duurt even voordat men zich realiseert dat er daardoor meer zekerheid aan een enkel kind te ontlenen is.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2017 - 11:36
De statistieken van de wereldbank geven ook de cijfers van 50 jaar geleden. Ondanks de daling in geboortecijfers (de sterfte cijfers zijn ook gedaals) gaat nog geruime tijd duren voor de humane bevolking stabiliseert. Tegen die tijd zitten vele andere bewoners van de planeet nog uitsluitend in dierentuinen of lullige reservaten, voor zover ze niet soortsgewijs zijn uitgeroeid tenminste.
Machiels**1993
Machiels**19932 nov. 2017 - 13:09
Naja de waarheid ligt natuurlijk altijd een beetje in het midden: - Voor landen als Tuvalu is het probleem gewoon echt klimaatverandering / stijgende zeespiegel. Maakt niet uit hoeveel mensen er daar wonen als het land kopje onder gaat dan gaat het kopje onder. - Het maakt meer uit hoe mensen leven dan hoeveel mensen er leven. Er zijn niet heel erg veel meer Chinezen dan 20 jaar terug, maar nu ze allemaal een auto hebben is dat een gigantisch verschil. - Ja het maakt inderdaad wel degelijk uit dat in sommige delen van de wereld de bevolking veel te hard groeit. Met name in de Sahel heeft de bevolkingsgroei als oorzaak een uitdijende woestijn. Jemen wordt genoemd als het mogelijk eerste land zonder water. India en Bangladesh zijn natuurlijk ook idioot overbevolkt. Daarnaast is er economisch geen plek voor deze mensen. Vandaar dat juist veel jongemannen uit deze landen naar Europa gaan. Het ene stukje grond kan gewoonweg meer mensen herbergen dan het andere stukje en daarnaast maakt het ook zeker uit hoe deze mensen leven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2017 - 17:23
" Het ene stukje grond kan gewoonweg meer mensen herbergen dan het andere stukje en daarnaast maakt het ook zeker uit hoe deze mensen leven." Geen reden om te streven naar een maximale bezettingsgraad.
Piet de Geus
Piet de Geus3 nov. 2017 - 0:53
"Ondanks de daling in geboortecijfers (de sterfte cijfers zijn ook gedaals) gaat nog geruime tijd duren voor de humane bevolking stabiliseert." Zoals gezegd duurt het even voordat het doordringt en het vertrouwen er is. Dat is nu eenmaal een wezenskenmerk van de mens: hij loopt altijd achter de feiten aan. In de economie is dat bijvoorbeeld ook een bekend verschijnsel: crises duren langer dan noodzakelijk omdat mensen zuinig blijven terwijl de ellende al voorbij is, net zoals ze maar uit blijven geven als een bubbel al uiteen is gespat. Het duurt dus een tijdje voordat een veranderde realiteit die al lang in de statistieken zichtbaar is ook is ingedaald en men zich ernaar gaat gedragen. Niet voor niets is wie anticyclisch belegt spekkoper: die kijkt wel naar de realiteit (zoals de reële onderliggende waarde van een bedrijf en andere meetbare feiten) en verdient zowel bij een opgaande als bij een neergaande beurs aan al die mensen die niet op de feiten maar op het sentiment afgaan. En de laatsten (mensen waar een vertraging op zit) vormen de overgrote meerderheid.
Joop den Uil
Joop den Uil
1 nov. 2017 - 17:26
een zeer correcte analyse; oplossingen zijn relatief eenvoudig, ware het niet dat politieke beslissingen momenteel niet -of met vertraging van 20 jaar- genomen worden. Van het EU parlement hoef je niets te verwachten want die denken alleen aan hun eigen inkomen.
EricDonkaew
EricDonkaew
1 nov. 2017 - 17:19
Volgens hen hebben droogte en overstromingen al een rol gespeeld bij het ontstaan van de burgeroorlog in Syrië, de groei van terreurbewegingen zoals IS en Boko Haram, en de vluchtelingen stromen naar het Westen. --------------------------------- 'Volgens hen', ja goed dat dat erbij staat. Ik behoud me het democratische grondrecht voor om dit af te doen als regelrechte quatsch. Het is typisch Amerikaans en daarmee ook neoliberaal: iedereen probeert te scoren en op te vallen. Ook na 9/11 werden er de meest onzinnige complottheorieën Amerika en de rest van de wereld ingestuurd. Al die theorieën zijn inmiddels ruimschoots ontmanteld, maar de bedenkers zijn er voor een deel rijk mee geworden.
4 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak21 nov. 2017 - 18:52
Nineeleven was an inside job.
EricDonkaew
EricDonkaew1 nov. 2017 - 20:45
@Klaas Vaak: Nineeleven was an inside job. -------------------------------------------- Ik zou het spannend vinden als het zo was. Maar die kans is 0%.
Nijntje2018
Nijntje20181 nov. 2017 - 21:01
Ik heb net de uitzending van Zembla gezien. Een in elkaar geflanst verhaal met veel soundbites. Als er ergens een conflict was op de aarde lag het volgens de makers nagenoeg altijd aan klimaatverandering. De echte oorzaken zoals een falende staat, enorme bevolkingsgroei, slechte landbouw methoden, gebrek aan watermanagement, politieke spanningen, corruptie en dergelijke werden nauwelijks genoemd. Ik kijk vaak Zembla voor de goede onderzoeksjournalistiek maar dit was een aangekocht slap aftreksel van de toch al slechte film van Al Gore. Jammer
johannn2
johannn22 nov. 2017 - 0:01
Gremdaad, Dan zou ik het nog maar eens heel aandachtig bekijken. Je hebt de boodschap volkomen gemist. .
Jan Vries2
Jan Vries2
1 nov. 2017 - 16:21
Dus het argument van Wilders dat er geen klimaatvluchtelingen zijn jegens Thieme klopt niet Waar ik me wel zorgen om maak; dat is het feit dat mensen vluchten omdat bijvoorbeeld hun vruchtbare landbouwgrond verdort of overstroomt en dat wij in onze duurzaamheids drift grote lappen van de beste landbouwgrond opofferen en laten verschralen voor velden vol zonnepanelen. Lijkt me onder de huidige omstandigheden juist zeer onverstandig.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
1 nov. 2017 - 16:04
De bevolkingsexplosie in het MO is medeverantwoordelijk voor oorlog en interne migratie. Ook landen als Jemen zijn domweg niet langer zelf in staat hun bevolking te voeden.
2 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak21 nov. 2017 - 18:53
Saoedi Arabië is druk bezig om daar wat aan te doen.
JanB2
JanB22 nov. 2017 - 1:37
De bevolkingscurve voor landen als bijvoorbeeld Egypte is ronduit verontrustend. Een enorme bevolkingsgroep jonger dan 30 (omvang gestaag toenemend) en uiterst povere sociaal-economische vooruitzichten. Koppel dat gegeven aan een toenemende klimaatproblematiek en het schrikbeeld is kompleet. Dit MOET ongerroepelijk tot problemen leiden waarvan de omvang zich Wilders niet eens voor kan stellen.
Nick the Stripper
Nick the Stripper
1 nov. 2017 - 15:43
Met dit verschil dat er in Afrika en het Middenoosten, naast een klimaatcrisis ook nog eens een joekel van een bevolkingsexplosie plaats vindt, die gepaard gaat met een nog joekeliger jongemannenoverschot. De massale beweging als gevolg daarvan gaat gaat niet in de richting van dunbevolkt Oceanië, maar wel naar Europa. Mij zou het goed lijken als Europa een grootscheeps plan uitrolt om die ontwikkelingen in Afrika ten goede te keren. Maar ja, dan ben je een neokolonialist.
8 Reacties
Klaas Vaak2
Klaas Vaak21 nov. 2017 - 18:58
"die gepaard gaat met een nog joekeliger jongemannenoverschot." Hoe groot is dat overschot? Bij Tilapia kunnen ze nu een sekseverandering bewerkstelligen, waardoor je alleen nog maar mannetjes overhoud. Zou dat geen oplossing zijn?
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2017 - 21:50
wandelende takken regelen het zelf maar dat zijn praktisch uitsluitend vrouwtjes
Nick the Stripper
Nick the Stripper1 nov. 2017 - 22:42
Klaas Vaak 1 november 2017 at 19:58 [Hoe groot is dat overschot?] Groot genoeg om te zorgen voor ontwrichting, geweld en andere narigheid.
Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 nov. 2017 - 23:35
Stripper - Ik maakte er een geintje van, maar je schijnt nog steeds niet te begrijpen dat je volstrekte onzin loopt te verkopen.
Nick the Stripper
Nick the Stripper3 nov. 2017 - 17:03
Klaas Vaak 3 november 2017 at 00:35 [Stripper – Ik maakte er een geintje van, maar je schijnt nog steeds niet te begrijpen dat je volstrekte onzin loopt te verkopen.] Want er is volgens u geen jongemannenoverschot? Of meent u dat er in het verleden nooit onlusten, revoluties en oorlogen zijn ontstaan door een overschot aan kansloze jongemannen? Als dat zo is beny u toch echt degen die onzin verkoopt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 nov. 2017 - 20:01
Een jongensoverschot kan economisch zowel als demografisch zijn. In landen zoals Egypte en Afghanistan zijn er grote groepen kansloze jonge mannen voor wie er geen werk is. Dankzij de veel te hoge geboortecijfers.
Nick the Stripper
Nick the Stripper3 nov. 2017 - 21:53
DanielleDefoe 3 november 2017 at 21:01 [Dankzij de veel te hoge geboortecijfers.] Met name ook door de snelle opvolging van generaties, als gevolg van (zeer) jong moederschap.
DanielleDefoe
DanielleDefoe5 nov. 2017 - 16:53
Er is ook plenty echte statistiek over de relatie tussen huwelijksleeftijd en kindertal. Hoe jonger er getrouwd wordt hoe meer kinderen. Daarbij heeft het krijgen van kinderen op te jonge leeftijd ook nog een flinke kans op ernstige fysieke en psychologische gevolgen voor de moeders en hun kinderen.
korheiden2
korheiden2
1 nov. 2017 - 14:36
Het zal voor Nieuw-Zeeland, met 4,5 miljoen inwoners en een oppervlakte van 7 keer Nederland, wat eenvoudiger zijn om vluchtelingen onder te brengen. De term 'klimaatvluchteling' wordt al te vaak gebezigd. Verder is er helemaal geen sprake van meer orkanen. Het ontstaan van IS en de burgeroorlog in Syrië kent vele oorzaken, maar daar hoort het klimaat niet bij. Zeker, het noordoosten van Syrië is droog, maar dat wordt vooral veroorzaakt door het aftappen van de Eufraat door Turkije. Orkaan Euphelia was de zwaarste storm in Ierland in 60 jaar tijd, dus in de jaren 50 van de vorige eeuw kwam dit ook voor. Enige nuance is dus wel op zijn plaats.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2017 - 18:38
" maar daar hoort het klimaat niet bij." Jawel. Er is ook sprake van verminderde regenval volgesn de wetenschappelijke artikelen die ik heb geraadpleegd. Zie ook www.theguardian.com/world/2015/mar/02/global-warming-worsened-syria-drought-study
omaoeverloos
omaoeverloos
1 nov. 2017 - 13:50
De klimaatvluchtelingen van Texel zijn dan ook van harte welkom.
1 Reactie
johannn2
johannn22 nov. 2017 - 0:05
Allemaal gelukszoekers, oma. Net als wij, als we straks naar andere landen willen vluchten omdat ons land onder water komt te staan. .
Kepler
Kepler
1 nov. 2017 - 13:44
Ik ben nooit onder de indruk van angstzaaierij. Dezelfde methode als Wilders gebruikt. Ik ben er immuun voor. De grondprijs in Nederland zal wel stijgen, we zijn ongeveer de enige met voldoende water en kennis om het te managen. Ik zie kansen.....
5 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer1 nov. 2017 - 21:13
" met voldoende water" Het zal U wellicht verbazen dat dat dus niet zo is. Momenteel natuurlijk wel maar op de lange duur dus echt niet. Stijgende zeespiegel veroorzaakt als we de kustverdediging in stand kunnen houden (wat zeer de vraag is) een hogere grondwaterspiegel. De zoute wig zal steeds meer landinwaards liggen en zoute kwel zal dus toenemen. Dat betekent dus minder zoet water want dat wordt steeds meer door zout water vervangen. Inderdaad als we de kustverdediging in stand zouden kunnen houden, wat onwaarschijnlijk is. Het zal duidelijk zijn dat er in dat geval helemaal geen sprake van zoet water meer is. De aanvoer van zoet water gaat via de neerslag maar ook via de grote rivieren. Vooral de Rijn is nu nog een gletsjerrivier. De alpiene gletsjers zijn echter aan het verdwijnen, vraag het de wintersporters, deze bron die vooral voor de Rijn van groot belang is zal verdwijnen. De Rijn zal gevoed worden door het stroomopwaardse grondwater en de neerslag. De Rijn zal uiteindelijk net als de Maas een regenrivier worden. Dat betekent rivieren met sterk wisselend debiet. Het betekent ook dat de zoet-zoutgrens in de rivier steeds meer landinwaards zal verschuiven. Maak je borst maar nat (zolang het nog kan).
Jo4Hanna
Jo4Hanna2 nov. 2017 - 0:11
Eens- Tom
Klaas Vaak2
Klaas Vaak22 nov. 2017 - 2:00
Yep, ga jij maar managen, -net zolang totdat de Rijn en de Waal tussen de dijken in zee stromen ergens ter hoogte van Arnhem en Nijmegen.
Kepler
Kepler2 nov. 2017 - 7:53
Tom dat kan wel zo zijn maar op de lange duur hebben we oplossingen voor die problemen. Ik geloof in de innovatiekracht van mensen als het echt nodig is.
Tom Meijer
Tom Meijer3 nov. 2017 - 8:39
@Klaas: Ik begrijp je opmerking niet, tenzij je hier aan het trollen bent. @Kepler: Ik heb ook veel vertrouwen in het technisch kunnen van 'de mens', echter er zijn wel degelijk grenzen. Zelfs bij gewijzigd beleid met bv minder uitstoot van broeikasgassen zullen bepaalde veranderingen zoals de zeespiegelverhoging er gewoon komen. Met de huidige hoeveelheden broeikasgassen in atmosfeer en opgelost in het zeewater zitten die gevolgen al in het 'systeem'. En denk je werkelijk dat er technisch iets tegen een 10 meter verhoging te doen valt. Dat lijkt mij naïef om dat te denken. En het zeeniveau zal vrijwel zeker veel hoger worden terwijl ik denk dat het ook allemaal veel sneller dan nu gedacht wordt gaat gebeuren.
Cliff Clavin
Cliff Clavin
1 nov. 2017 - 11:57
Mooi - Nieuw-Zeeland begint werkelijk het land van de toekomst te worden. Vergeleken met het kabinet-Jacinda-Ardern is Rutte-III slechts een verzameling ijdelige, inhalige, corrupte, en licht dementerende omes en tantes, waarvoor als kind terecht schuw en huiverig was. Soms staken ze je wat vochtige pinda's, of plakkerige zuurtjes toe, die ze uit broekzak of tas opvisten, om maar leuk gevonden te worden. Ik acht het mogelijk dat ik emigreren zal naar Nieuw-Zeeland. Want er is zoiets als: internet. Dus mijn rechtse opponenten zijn ook dan niet van me af.
9 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin1 nov. 2017 - 11:58
(waarvoor je als kind...)
Stratemakeropzee
Stratemakeropzee1 nov. 2017 - 14:03
"Ik acht het mogelijk dat ik emigreren zal naar Nieuw-Zeeland." "Verder moet je kunnen aantonen waarom jij in aanmerking komt voor een bepaald visum. Bijvoorbeeld waarom jij een positieve invloed kunt hebben op de Nieuw-Zeelandse economie. Dit kan met specifieke vaardigheden, een relevante opleiding of een investering." Ik zie hier enkele probleempjes Cliff... https://www.nieuw-zeeland.nl/nieuw-zeeland/reisgids/emigreren-naar-nieuw-zeeland/
Haastig
Haastig1 nov. 2017 - 15:49
Je bedoelt dat je 1 van die 100 klimaatvluchtelingen wil zijn, of ga je als skilled migrant (onder 55 jaar, reeds aangenomen op baan?). Je rechtse opponenten kunnen hooguit constateren dat je veilig naar een Westers land bent gevlucht dat buiten de vluchtelingenroutes ligt en dat met een opname 750 vluchtelingen per jaar (1000 in 2018), een land dat geen enkel recht van spreken heeft als het gaat om sociale borstklopperij. Je kan natuurlijk ook laten zien dat je echt open staat voor andere samenlevingen/culturen en bv verhuizen naar Saudi Arabië, Pakistan of Myanmar. Ga bv je welvaart "delen" in Kiberi, Kenia. Daar zitten genoeg vluchtelingen om mee samen te leven.
Machiels**1993
Machiels**19931 nov. 2017 - 16:21
Alleen is het erg moeilijk om naar nieuw Zeeland te emigreren. Erg streng migratiebeleid. Itt hier
Cliff Clavin
Cliff Clavin1 nov. 2017 - 17:37
Ach, beste sympathisanten - van de hier geleverde kritiek, en het bijkomende sarcasme, ben ik niet onder de indruk. Wel van Jacinda Ardern.
korheiden2
korheiden21 nov. 2017 - 19:44
@Cliff : inderdaad, Nieuw-Zeeland lijkt ook mij een geweldig land om in te wonen. Helaas ben ik 55+.
Jo4Hanna
Jo4Hanna2 nov. 2017 - 0:15
U wordt dan óók een klimaatvluchteling mijnheer Lensen! U dient hier te blijven om te helpen de droogtebranden te blussen die jl. zomer in Portugal zijn begonnen!
Cliff Clavin
Cliff Clavin2 nov. 2017 - 15:00
@ Jo4Hanna - ah, ik zie het al. U is voornemens mijn persoon toch enigszins in Uw buurt te houden. Ik zie dat als een hoopgevend signaal Uwerzijds. Ik zal mij opnieuw beraden over eventuele stappen in de meer verderaf gelegen toekomst.
Haastig
Haastig3 nov. 2017 - 18:42
Cliff Clavin 2 november 2017 at 16:00, @ Jo4Hanna, Ha, een ontluikende internet liefde! Geniet van jullie mooie toekomst, met emmertjes water uit ondergelopen NL naar Portugal! Mooie combo, veel regen met veel zon, biertjes & port. Enjoy! ;-)
Machiels**1993
Machiels**1993
1 nov. 2017 - 10:02
In tegenstelling tot nieuw Zeeland nemen west europese landen tot tienduizenden vluchtelingen per jaar op. In tegenstelling tot nieuw Zeeland komen deze mensen.. Er is een verschil tussen iemand in tuvalu van sie het eiland verdwijnt die naar nieuw Zeeland wil en iemand die vanuit het toch wel mislukte Bangladesh helemaal naar nw Europa wilt.
BNNVARA LogoWij zijn voor