62

Sponsors niet blij met homofobie bij Voetbal Inside

De actie van Sunny Bergman om de als ‘humor’ gecamoufleerde homofobie onder de mannen van de RTL-talkshow Voetbal Inside aan de kaak te stellen, komt aan bij de sponsoren van het programma. NRC meldt dat  Amstel Bier, Gillette en Toto niet kunnen lachen om de zogenaamde grappen tegen homo’s. Integendeel, ze maken zich ernstig zorgen om het cultiveren van de afkeer van homo’s in het door hen bekostigde programma’s.

NRC meldt:

De woordvoerder van Amstel Bier: „We staan niet achter deze kwetsende opmerkingen. Voor ons is dit niet oké.” De brouwer wil zich vooralsnog niet terugtrekken als sponsor. De woordvoerder van Gillette Europa mailt vanuit Frankrijk: „Wij nemen dit serieus want Gillette hecht waarde aan diversiteit. Wij keuren geen enkele boodschap goed die mensen kan raken vanwege hun huidskleur, gender, denkbeelden of seksuele oriëntatie.”

Ook Toto is niet gelukkig met de commotie maar het gokbedrijf wil zich vooralsnog niet terugtrekken als sponsor. “Bij ons staat de sport centraal, niet de betrokken heren.”

RTL stelt zich achter de presentatoren op en meent dat de homofobe opmerkingen beschermd moeten worden in het kader van de vrijheid van meningsuiting. Het bedrijf zegt het belangrijk te vinden dat lompe, controversiële en ongenuanceerde opmerkingen een plek krijgen op tv.

Bij RTL Boulevard wordt daar anders over gedacht, bericht NU:

Presentator Peter van der Vorst zei zich als jonge homo niet veilig voelen als hij Voetbal Inside zou kijken. “Het zijn onhandige, domme, kwetsende grappen die jonge homo’s kunnen kwetsen en zich onveilig kunnen laten voelen, bijvoorbeeld in de voetballeri”, aldus Van der Vorst. 

Geef een reactie

Laatste reacties (62)