59

‘Thuiszorg weigert patiënten omdat verzekeraars niet uitbetalen’

Afgelopen week kwam in het nieuws dat een aantal GGZ-instellingen patiënten moeten weigeren vanwege conflicten met zorgverzekeraars. In de thuiszorg zou dit echter ook al op grote schaal het geval zijn. Zeker één op de vijf thuiszorgaanbieders heeft een zorgstop op cliënten van specifieke verzekeraars, omdat die weigeren zorg uit te betalen. Volgens Hans Buijing, de directeur van de branchevereniging van Thuiszorg in Nederland (BTN), hebben de zorgverzekeraars in 2016 maar liefst 194 miljoen euro niet uitbetaald. Het jaar daarvoor ging het om 80 miljoen.

Buijing meldt op de website Zorgvisie, dat er door de verzekeraars rekeningen weigeren te betalen wanneer er meer zorg moet worden geleverd dan mag van het afgesproken ‘zorgplafond’. Er zou vanuit de verzekeringen constant druk worden uitgevoerd op tarieven.

Het gevolg is dat volgens Buijing zeker één op de vijf cliëntenstops hanteren bij bepaalde verzekeraars. Patiënten die ‘verkeerd’ verzekerd zijn, worden bij deze instellingen dan niet aangenomen. ‘Dat is niet wenselijk, maar ik begrijp het wel. Niemand loopt ermee te koop, want dan kom je in het strafbankje van de verzekeraars.’

Budgetafspraken

Het zogeheten ‘zorgplafond’ is een budgetafspraak die de verzekeraars jaarlijks met de thuiszorginstellingen onderhandelen, waarin afgesproken wordt hoeveel zorg de instellingen maximaal in dat jaar mogen verlenen. Halverwege het jaar kan er dan inderdaad wel bij gecontracteerd worden wanneer er veel meer zorg geleverd moet worden dan aan het begin van het jaar werd verwacht. Maar de instellingen die dat moeten doen, betalen dan een strafkorting van zo’n vijf procent op de hele omzet van de instelling. Er staat dus een boete op het leveren van meer zorg dan er door de verzekeraars is onderhandeld, waar de patiënten nu met deze zorgstop de dupe van worden.

De constante druk die door de verzekeraars op de thuiszorg wordt uitgeoefend om hun tarieven lager te maken, zorgt volgens Buijing voor structurele problemen. Zo instellingen op deze manier bijvoorbeeld consequent onvoldoende financiële ruimte om verpleegkundigen een vaste baan aan te bieden.

Van onderhandelen is geen sprake

De Nationale Zorgautoriteit (NZa), die verantwoordelijk is om toezicht te houden op verzekeraars en zorgverleners. Maar die maakt volgens Buijing een totaal verkeerde voorstelling van de stand van zaken: ‘De NZa riep onlangs nog dat de zorginkoop fantastisch gaat. Maar kleine thuiszorgaanbieders hebben steeds meer moeite om überhaupt een contract te krijgen. En als ze dat wel krijgen, dan zijn het wurgcontracten met te lage tarieven en een budget dat elk jaar minder is dan het jaar daarvoor. Van onderhandelen is geen sprake. Thuiszorgaanbieders komen vaak geeneens in gesprek. Het is een kwestie van tekenen bij het kruisje. De NZa luistert wel naar ons, maar doet niets.’

Lees ook:
Zorgverzekeraars verzieken de GGZ: patiënten worden weggestuurd
Opinie Meredith Greer: Hoe ik leerde ophouden met zorgen maken en hield van de zorgstop

Foto: cc Elisa Paolini

Geef een reactie

Laatste reacties (59)